Clik When U See an Ads Banner

Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah.

Klik Baner 4 money Fund

MuliaNya Sahabat Ku

Gersang Bumi Tanpa Hujan , Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman , Gersang Jiwa Tanpa Amal .
Photobucket
Dengan Penuh Kesyukuran Ke Hadrat Illahi , Setepak Sireh Kami Hulurkan Untuk Mengundang Semua Kemari , Beras Kunyit Kami Taburi , Air Mawar Di Renjis Wangi , Berkembang Kasih Menabur Budi , Undangan Kami Setulus Hati,, Harap Sudi Datang Merai,, Semoga Allah Memberkati Wassalam Terima Kasih

."Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)

25 November, 2010

Enam tahun derita batin

Enam tahun derita batin
Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Mior Azlan Mior Kamarul Baid

baca je ye ... tambah ilmu dalam jiwa raga...
Cinta Sejenis .... minta simpang jauh2 perkara camni kan... Allah tak mengaku Umat...



KUALA LUMPUR: Seorang ahli perniagaan wanita menderita nafkah batin dan mendakwa masih dara walaupun sudah bernikah enam tahun lalu gara-gara tersalah pilih suami yang hanya bernafsu kepada kaum sejenis.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Citra, 35, berkata rahsia suaminya itu dirungkaikannya selepas memasang alat perakam di dalam kereta, selain penemuan gambar, maklumat dalam diari serta pendedahan rakan karib lelaki terbabit.
“Hakikat itu amat mengecewakan saya menyebabkan saya terpaksa minta cerai,” katanya sambil memaklumkan segala urusan perceraiannya sudah selesai di pejabat agama sebuah daerah di Selangor, baru-baru ini.

Berkongsi pengalamannya dengan Harian Metro untuk dijadikan pengajaran kepada wanita lain supaya berhati-hati memilih suami, Citra berkata dia mengenali suaminya yang dinamakan M pada awal 2003 selepas diperkenalkan adik sepupunya

“Pada awal perkenalan, dia cukup sempurna apatah lagi tampil dengan ciri alim selain pandai mengambil hati ibu dan anak saudara yang saya pelihara sejak kematian ibu bapa kanak-kanak itu.


“Mungkin kerana ingin memenuhi kehendak ibu yang mahu saya berkahwin selain terpaut dengan kasih sayang ditunjukkan kepada anak saudara menyebabkan saya bersetuju berkahwin pada Disember 2003 walaupun baru mengenalinya kira-kira tiga bulan,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Citra yang memiliki beberapa rangkaian perniagaan berkata, kekurangan atau kelemahan M mula dikesannya sejak awal perkahwinan berikutan kegagalannya melayari malam pertama dengan sempurna.

“Namun, saya menganggap ia mungkin masalah biasa bagi pasangan yang baru berkahwin dan terus mencuba walaupun dia seolah-olah hilang bersemangat ketika di ranjang.

“Mungkin agak memalukan untuk diceritakan, namun suami saya langsung tidak mampu mencapai ereksi walaupun dirangsang dengan pelbagai cara,” katanya.

Berita Penuh Anda Boleh Baca Di Link Ni ye MyMetro
www.tips-fb.com

24 November, 2010

Peranan lemak berbeza

Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro.com.my

jom kita baca kisah ni .....
lemak nakal banyak kat dalam badan kita kan...

yang takde lemak pun boleh baca gak... but pedoman ...hehehe


LANGKAH BIJAK... menggoreng menggunakan kuali leper dapat mengurangkan penggunaan minyak.

“KALAU hendak masakan rasa lebih sedap, gunakan minyak jagung, bunga matahari atau kacang untuk menumis. Rasanya memang berbeza. Namun untuk menggoreng, gunakan minyak sawit; bukan saja rasanya enak warnanya juga lebih cantik,” bisik seorang teman membuka rahsia memasak.

Ini ilmu baru bagi penulis. Tidak pernah penulis tahu masakan seharian juga perlu menggunakan minyak berbeza untuk menaikkan rasanya kecuali bagi nasi atau lauk-pauk tertentu; malah lidah yang tidak terlatih ini tidak dapat membezakan rasa seperti yang diberitahu teman tadi.

Peranan lemak berbeza
ENAK... hadkan makanan bergoreng dua kali seminggu sahaja.

Bagaimanapun soal rasa itu soal kedua dan ia bergantung kepada cita rasa seseorang. Yang lebih penting ialah, adakah minyak pilihan anda itu sesuai dengan kaedah memasak kerana ia memberi pengaruh besar terhadap kesihatan, kata Pengurus Pemakanan Hospital Assunta, Ho Shiau Fen.

Isu penggunaan lemak dan kebimbangan terhadap kesan negatif lemak sudah lama dibincangkan. Bagaimanapun bukan semua lemak itu berbahaya dan ia mempunyai peranan tersendiri yang sangat penting.

Lemak memberi badan tenaga untuk berfungsi dengan baik, diperlukan untuk mengekalkan kesihatan kulit dan rambut; membantu badan menyerap vitamin A, D, E dan K (dipanggil vitamin larut lemak).

Lemak akan memenuhi sel-sel lemak di bawah kulit bagi membantu memanaskan badan. Selain itu lemak berperanan penting untuk perkembangan otak, mengawal keradangan dan pembekuan darah.

Tidak kira jenis minyak yang dipilih, semuanya adalah lemak. Lemak boleh dibahagikan kepada dua iaitu lemak tepu dan lemak tidak tepu. Klasifikasi ini dilakukan berdasarkan jumlah kandungan asid lemak tepu dan tidak tepu. Semua minyak, tidak kira semahal mana pun ia, tetap mengandungi lemak tepu tetapi dalam jumlah berbeza.

a. Lemak tepu: Ia adalah lemak yang diperoleh daripada haiwan dan ia beku pada suhu bilik; contohnya mentega, keju, minyak sapi dan lemak pada daging.

Bagaimanapun sesetengah lemak daripada tumbuh- tumbuhan juga dikelaskan sebagai lemak tepu seperti minyak kelapa, santan kelapa dan isi rong kelapa sawit. Minyak sawit juga dikategorikan sebagai minyak tepu kerana kandungan lemak tepu dan tidak tepu adalah sama. Kesannya, ia akan meninggikan paras kolesterol buruk dan tahap kolesterol keseluruhan jika diambil berlebihan.

b. Lemak tidak tepu: Lemak jenis boleh diperoleh daripada sumber haiwan dan tumbuhan. Ia boleh dibahagikan kepada tiga iaitu lemak poli tak tepu, lemak moto tak tepu dan asid lemak trans. Pada suhu bilik, ia berada dalam keadaan cecair.


Lemak poli tak tepu - Sumber lemak jenis ini ialah bijian, kekacang dan ikan laut dalam. Contohnya minyak bunga matahari, jagung, soya, safflower, bijan, biji benih flaks dan kacang.

Ikan laut dalam pula seperti salmon, tuna, sardin, makerel dan trout membekalkan asid lemak perlu Omega-3 manakala minyak jagung, soya dan safflower pula mengandungi asid lemak perlu Omega-6.

Asid lemak perlu ialah lemak yang tidak boleh dihasilkan oleh badan.

Lemak jenis ini dikategorikan sebagai lemak baik kerana ia boleh mengurangkan paras kolesterol buruk (LDL), trigliserida dan jumlah kolesterol keseluruhan.
Lemak mono tak tepu - Sumbernya ialah bijian dan kekacang seperti minyak kanola, kacang tanah, zaitun dan bran beras. Ia juga dianggap lemak baik kerana boleh mengurangkan jumlah kolesterol keseluruhan dan meningkatkan paras kolesterol baik (HDL).

Lemak trans - Lemak trans dihasilkan apabila minyak dalam bentuk cecair ditukar ke bentuk pepejal seperti margerin, pepejal susu atau lemak (lemak yang digunakan dalam pastri) dan gi sayuran (vegetable ghee). Proses penukaran ini dipanggil hidrogenasi.

Ia dikategorikan sebagai lemak yang sangat buruk (dua hingga lima kali lebih teruk daripada lemak tepu) kerana asid lemak trans boleh meningkatkan paras kolesterol buruk dan merendahkan kolesterol baik.

Lemak trans adalah lemak tidak tepu; bermakna rantaian kimianya tidak dipenuhi hidrogen. Namun, apabila lemak tidak tepu menjalani proses hidrogenasi (penambahan hidrogen pada rantaian kimianya), ia menjadi satu rantaian baru menyebabkan lemak trans berada dalam keadaan pepejal pada suhu bilik.

Lemak trans digunakan untuk memperbaiki kualiti produk makanan, mengekalkan kesegarannya dan menaikkan rasa makanan supaya ia boleh berada di pasaran bagi tempoh lama.

Yang menjadi isu ialah, lemak trans boleh meningkatkan paras kolesterol buruk dan merendahkan paras kolesterol baik; sekali gus meninggikan risiko untuk mendapat penyakit jantung, strok, kencing manis dan lain-lain penyakit kronik.

Pilihan minyak dan kaedah memasak

Menurut Ho, pemilihan yang dilakukan oleh rakan penulis seperti diceritakan awal tadi memang tepat kerana bukan semua minyak sesuai digunakan dalam semua kaedah memasak.

“Kegunaan setiap minyak itu berbeza dan ia memberi ‘prestasi’ terbaik dalam lingkungan suhu tertentu. Sesetengah minyak memang boleh digunakan untuk menggoreng dan sesetengahnya lagi hanya untuk kaedah memasak yang tidak membabitkan suhu terlalu tinggi. Ada pula yang lebih enak jika dipercikkan sahaja pada makanan.

“Perbezaan ini disebabkan adanya keadaan dipanggil titik asap iaitu tahap suhu minyak yang akan menyebabkan ia berasap apabila dipanaskan. Apabila minyak dipanaskan sehingga ia berasap, akan berlaku perubahan pada rantaian kimia minyak berkenaan yang boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan jika ia terus digunakan.

“Untuk menggoreng, gunakan minyak sawit kerana ia mempunyai titik asap yang tinggi. Manakala minyak lain dalam kategori lemak tidak tepu sesuai digunakan untuk menumis kerana titik asapnya yang lebih rendah,” katanya.

Malangnya ada orang salah anggap mengenai penggunaan minyak. Ada yang percaya mereka perlu menghindari minyak sawit sepenuhnya dan menggunakan minyak dalam kumpulan lemak tidak tepu untuk semua masakan.

“Ramai orang percaya jika menggunakan minyak tidak tepu, mereka akan jadi lebih sihat. Anggapan ini kurang tepat kerana ia mempunyai titik asap lebih rendah. Jadi apabila digunakan untuk menggoreng, akan berlaku perubahan pada rantaian kimia minyak tadi dan boleh mengakibatkan paras kolesterol dalam darah mereka semakin meningkat.

“Walaupun minyak sawit sesuai digunakan untuk menggoreng, kita perlu ingat, penggunaan minyak ini ada hadnya. Pakar pemakanan menyarankan penggunaan minyak menggoreng ini terhad kepada dua kali saja. Maknanya kita boleh menggunakan minyak sama untuk menggoreng setakat dua kali saja,” katanya.

Kali kedua anda memanaskan minyak, titik asapnya akan menjadi lebih rendah daripada kali pertama minyak berkenaan digunakan.

Ini sebabnya pakar pemakanan tidak menyarankan kita menggunakan semula minyak, terutama untuk makanan bergoreng.

Namun kini dengan teknologi penapisan yang semakin canggih, kebanyakan minyak sawit di pasaran boleh digunakan sehingga tiga kali seperti didakwa pengeluar. Cara mudah untuk mengenali minyak yang sudah digunakan ialah melihat warnanya. Elak membeli makanan yang digoreng dengan minyak berwarna gelap.

Satu perkara penting yang perlu kita tahu ialah semua minyak mengandungi asid lemak tepu. Tidak kira sebaik manapun ia, penggunaan minyak secara keseluruhannya perlu dikurangkan kerana satu gram lemak mengandungi sembilan kalori berbanding hanya empat kalori daripada setiap gram karbohidrat atau protein.

Ini sebabnya makanan mengandungi minyak atau banyak lemak dipanggil ‘menggemukkan’.

Walaupun lemak memberi kita tenaga, ia adalah sumber tenaga akhir yang akan dikeluarkan apabila kita bersenam atau melakukan aktiviti cergas.

Dalam masa 20 minit pertama kita bersenam, tenaga yang digunakan datang daripada karbohidrat.

Hanya lepas 20 minit bersenam baru badan akan membakar lemak sebagai sumber tenaga.

Ini sebabnya kita disaran bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari, lima kali seminggu untuk membakar lemak dalam badan yang boleh mendekatkan kita dengan pelbagai penyakit, terutama sakit jantung, strok, kencing manis dan masalah kolesterol tinggi.

“Antara 25 hingga 30 peratus tenaga kita sepatutnya datang daripada lemak. Ringkasnya, kita harus mengehadkan pengambilan lemak kepada enam hingga tujuh camca teh saja dalam pemakanan seharian.

“Bagaimanapun, jumlah ini sukar dicapai kerana kebanyakan makanan kita tinggi kandungan lemaknya, baik dalam masakan sayur-sayuran, lauk-pauk mahupun kuih-muih. Masalah pemakanan bertambah teruk kerana ramai orang tidak mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan secukupnya setiap hari,” katanya.

Minyak dan kolesterol

Menurut Ho, semua lemak atau minyak yang dihasilkan daripada sumber tumbuh-tumbuhan tidak mengandungi kolesterol.

Kolesterol hanya ada dalam lemak yang berasaskan sumber haiwan. Maknanya makanan dari sumber haiwan yang dimasak sama ada menggunakan sedikit atau banyak minyak mengandungi kolesterol.

Kolesterol ialah bahan lembut dan berminyak yang boleh berkumpul dan melekat pada dinding salur darah. Pengumpulan kolesterol ini lama kelamaan membuatkan salur darah tersumbat yang boleh menyebabkan serangan jantung atau otak.

Tahukah anda, kebanyakan kolesterol dalam badan sebenarnya dihasilkan oleh hati daripada lemak tepu? Hanya tiga peratus kolesterol dalam darah datang terus daripada makanan. Hati adalah organ yang bertanggungjawab menghasilkan kolesterol baik dan buruk.

Jika begitu, bagaimana boleh timbul masalah kolesterol tinggi dalam darah? Apabila kita makan makanan mengandungi lemak tepu, hati akan memprosesnya dan menghasilkan kolesterol.

Lebih banyak kandungan lemak tepu, hati akan menghasilkan lebih banyak kolesterol untuk dilepaskan ke dalam darah.

Jadi walaupun makanan kita umumnya tidak mengandungi kolesterol, misalnya pisang goreng, ia dimasak menggunakan lemak tepu. Apabila banyak lemak tepu masuk ke dalam badan, banyaklah juga kolesterol yang akan dihasilkan hati.

Kolesterol mempunyai peranannya tersendiri; ia menjadi komponen pada dinding sel dan penting untuk otak dan saraf berfungsi dengan baik. Ia juga membantu penghasilan hormon yang diperlukan untuk pertumbuhan dan peranakan.

Ia menjadi pelopor untuk hormon estrogen, progesteron dan testosteron.

Malah banyak hormon lain turut bergantung kepada kolesterol untuk berfungsi, namun terlalu banyak kolesterol jahat boleh memudaratkan kesihatan.

Selain makanan, peningkatan kolesterol buruk juga disumbangkan oleh beberapa faktor seperti genetik, kurang bersenam, tekanan, umur, pengambilan terlalu banyak alkohol dan kurang makan sayur-sayuran serta buah-buahan.

Bagaimana pula dengan orang yang mengamalkan minum minyak tidak tepu untuk menjaga kesihatan? Menurut Ho, ia mungkin memberi manfaat tertentu tetapi perlu diingat, ia adalah lemak yang mengandungi banyak kalori dan jika melebihi keperluan kalori harian, ia akan menyebabkan masalah pertambahan berat badan.

Panduan mengurangkan penggunaan dan pengambilan lemak

Gunakan kuantiti kecil dalam penyediaan makanan.

Guna kuali tidak melekat untuk memasak bagi mengurangkan minyak. Menggoreng ikan di kuali leper akan menggunakan kurang minyak berbanding kuali melengkung.

Hadkan makanan bergoreng kepada dua kali seminggu.

Gunakan tuala kertas untuk melapik pinggan, ia akan menyerap lebihan minyak daripada makanan

Pilih kaedah memasak yang lebih sihat seperti kukus, rebus, celur atau bakar.

Gantikan santan kelapa dengan susu atau dadih rendah lemak.

Buang lapisan minyak yang timbul apabila makanan sudah sejuk dan panaskan semula sebelum dihidang.

Buang lemak pada daging dan ayam (terutama kulit ayam).

Hadkan pengambilan marjerin, mentega, mentega kacang, makanan mengandungi banyak lemak dan snek.

Apabila anda membeli produk makanan, lihat senarai bahan-bahannya. Hadkan membeli produk mengandungi pepejal susu atau lemak seperti biskut, kerepek, aneka kek dan pastri serta makanan bergoreng yang mungkin tinggi kandungan asid lemak trans.

Baca label makanan dan pilih produk mengandungi paling rendah jumlah lemak keseluruhan, lemak tepu dan asid lemak trans.

berita Dari : MyMetro Online
www.tips-fb.com

23 November, 2010

Urat kaki bersimpul

Urat kaki bersimpul
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro.com.my

MEMANG kasihan melihat sesetengah orang terutama wanita hamil, khususnya yang berbadan besar, mempunyai masalah urat kaki bersimpul kerana ia bukan saja membuatkan kaki nampak ‘mengerikan’, juga individu berkenaan berasa sakit apabila berjalan atau berdiri lama.

Masalah urat kaki bersimpul atau vena varikos boleh dilihat dengan jelas melalui simpulan urat berwarna kebiruan yang ada kalanya timbul pada permukaan kulit kaki, terutama di betis dan buku lali.

MEMANG kasihan melihat sesetengah orang terutama wanita hamil, khususnya yang berbadan besar, mempunyai masalah urat kaki bersimpul kerana ia bukan saja membuatkan kaki nampak ‘mengerikan’, juga individu berkenaan berasa sakit apabila berjalan atau berdiri lama.



Masalah urat kaki bersimpul atau vena varikos boleh dilihat dengan jelas melalui simpulan urat berwarna kebiruan yang ada kalanya timbul pada permukaan kulit kaki, terutama di betis dan buku lali.




PETUA... jaga berat badan dan amal senaman berkala.

anda boleh baca sambungan di MyMetro klik link ni ye
www.tips-fb.com

22 November, 2010

Manfaat kasihi haiwan

Manfaat kasihi haiwan
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro.com.my

Jom Kita Baca Kisah ni....... mana tau kut kut berguna kat kawan2 semua...
bagus juga kalau kita faham kenapa kita kena bela binatang peliharaan ni kan...















kucing2 belaan saya sendiri ni... he hehe comel tak? ....





TERINGAT kisah jiran di kampung yang setiap hari ‘bersembang’ dengan kucing peliharaannya. Kerancakannya bercakap kadang kala seolah-olah dia dikelilingi beberapa kanak-kanak.

Teman lama pula mengeluh kerana anak kucing yang baru beberapa hari diambil daripada Persatuan Pencegahan Kezaliman Terhadap Haiwan (SPCA) nampak lemah dan tidak lalu makan, tidak tahu rupa-rupanya si kecil mengidamkan ayam rebus.
Bekas rakan sekerja pula pernah mengambil cuti kecemasan untuk membawa kucing kesayangannya yang ‘demam’ berjumpa doktor haiwan.

Bagi yang tidak pernah memiliki atau membela haiwan peliharaan, mungkin tidak tahu kegembiraan yang dirasai pemilik haiwan berkenaan.

Tahukah anda, haiwan peliharaan adalah perangsang emosi positif semula jadi; dengan menghabiskan masa selama 15 hingga 30 minit berjalan di taman bersama kucing atau anjing; atau sekadar melihat ikan berenang, paras hormon berkaitan tekanan akan menjadi rendah.


Pada masa sama, paras hormon serotonin, yang penting untuk kesihatan menyeluruh, pula meningkat.

Kajian pada 1999 yang disiarkan dalam Jurnal Geriatrik Amerika mendapati, warga tua yang tinggal sendirian bertemankan haiwan peliharaan mempunyai tahap kesihatan fizikal dan mental lebih baik berbanding individu tanpa haiwan peliharaan. Mereka didapati lebih sihat, aktif dan dapat menangani tekanan dengan lebih baik.

Bagaimana keadaan ini boleh berlaku? Haiwan peliharaan perlukan banyak aktiviti cergas (sifat semula jadi haiwan) dan antara cara memenuhi keperluan itu ialah dengan membawa haiwan mereka berjalan atau bersenam; atau setidak-tidaknya bermain bersama mereka.

Walaupun dianggap remeh, aktiviti ini memberi banyak manfaat kepada pemilik haiwan kerana ia secara tidak langsung menggalakkan mereka bersenam biarpun hanya berjalan.

Namun begitu, tahukah anda berjalan adalah senaman paling mudah dan murah tetapi memberi kesan besar terhadap peningkatan tahap kesihatan jika ia dilakukan 20 hingga 30 minit sehari, sekurang-kurangnya empat hingga lima kali seminggu.

Selain meningkatkan tahap kecergasan, ia membantu mengurangkan berat badan dan memudahkan kawalan penyakit seperti kencing manis, tekanan darah tinggi dan paras kolesterol tinggi.

Bagi pesakit kencing manis, penjagaan makanan dan pengambilan ubat saja tidak cukup untuk mengawal penyakit anda. Paras darah lebih mudah diturunkan jika ia disertai senaman. Pada masa sama, senaman boleh membantu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah.

Tidak seperti manusia (termasuk pasangan atau anak sendiri) yang berasa bosan apabila mendengar cerita sama berulang-ulang, haiwan peliharaan sentiasa bersedia menjadi pendengar yang baik kepada cerita, luahan rasa atau masalah anda.

Apatah lagi anda mengelus dan membelai haiwan peliharaan ketika bercakap dengannya. Meluahkan masalah antara cara yang boleh mengurangkan tekanan.

Haiwan peliharaan juga boleh memberi perlindungan kepada jantung. Kajian selama 20 tahun yang dijalankan Pusat Penyelidikan Strok Minnesota, Amerika Syarikat, ke atas lebih 4,000 orang berumur 30 hingga 75 tahun mendapati, individu yang tidak pernah membela kucing mempunyai kebarangkalian 40 peratus meninggal dunia akibat serangan jantung dan risiko 30 peratus lebih tinggi meninggal dunia akibat penyakit jantung lain.

Bagaimanapun, manfaat ini tidak dilihat pada pemilik anjing dan penyelidik tidak dapat menerangkan bagaimana perkara itu boleh berlaku.

Malah di kalangan pakar perubatan pun ada yang tidak bersetuju dengan kesimpulan daripada kajian berkenaan dan percaya pemilik haiwan peliharaan itu mempunyai daya tahan serta bijak menangani tekanan.

Hakikatnya individu yang membela haiwan peliharaan biasanya bersifat penyabar, tidak mudah tertekan dan haiwan itu secara tidak langsung dapat mengalihkan perhatian seseorang daripada asyik memikirkan masalah.

Selain itu, manfaat dirasai pemilik haiwan peliharaan banyak dicatat dalam pelbagai kajian sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

Haiwan peliharaan membantu anda awet muda, terutama bagi individu yang bersara. Jangan salah anggap, awet muda yang dimaksudkan di sini bukan di segi penampilan tetapi kesihatan fizikal dan mental.

Tidak melakukan apa-apa selepas bersara adalah laluan ekspres ke arah penuaan. Mempunyai haiwan peliharaan memberi anda ‘tugas’ dan tanggungjawab baru (untuk menjaganya) iaitu memberi makan, membersihkan badan haiwan peliharaan, membuang najis dan membawanya berjalan.

Aktiviti anda tidak terhad kepada rutin harian menjaga saja kerana kebanyakan pemilik haiwan peliharaan mempunyai kecenderungan untuk berbual dengan orang yang sukakan haiwan. Ia secara tidak langsung memberi anda peluang untuk berinteraksi dan mempunyai lebih ramai kawan.

Malah ada yang menyertai acara lebih besar seperti pertandingan haiwan peliharaan tercantik. Jika tidak turut serta pun, anda masih boleh membawa anak dan cucu menyaksikan pertandingan atau pameran seumpama itu sebagai aktiviti pendidikan tidak formal.

Membela haiwan peliharaan juga antara cara mengurangkan risiko alahan dan meningkatkan daya ketahanan badan.

Pakar kesihatan berpendapat antara faktor kepada peningkatan kes alahan di seluruh dunia, terutama di negara maju, ialah persekitaran yang ‘terlalu bersih’ dan tidak pernah terdedah kepada alergen iaitu bahan yang boleh mencetuskan gejala alahan.

Alahan terhadap haiwan peliharaan antara pencetus serangan asma. Kajian mendapati kanak-kanak yang dibesarkan dalam rumah yang ada kucing kurang kemungkinan mendapat asma apabila besar.

Bagaimanapun, jika anda atau ada ahli keluarga yang memang alah terhadap haiwan atau menghidap asma, jangan membela haiwan peliharaan kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan.
Berita Dari My Metro
www.tips-fb.com

21 November, 2010

Raja Farah, Megat diijab kabul - Dah Kahwin Dia Ye

Raja Farah, Megat diijab kabul
Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

BUKIT JELUTONG: Pelakon dan peragawati, Raja Farah Raja Aziz selamat diijabkabulkan dengan pasangannya Megat Bashirun Qhuyum Zakaria dengan sekali lafaz, di sini, semalam.



Raja Farah, 22, dan Megat Bashirun, 25, dinikahkan bapa pengantin perempuan Raja Aziz Raja Ngah sambil disaksikan Pendaftar Nikah, Cerai & Rujuk, Pejabat Agama Islam Daerah Petaling, Rosly Mohd Arus dengan mas kahwin RM888 pada jam 11.10 pagi. Kedua-dua pengantin kelihatan anggun mengenakan busana berwarna putih tajaan dan rekaan Syahmir Nur Din pada majlis akad nikah yang dihadiri ahli keluarga terdekat kedua-dua belah pihak, rakan artis dan kenalan. Sebelum ini, timbul gosip mengenai kehidupan pelakon yang popular menerusi drama bersiri, Mertua VS Menantu yang disiarkan di Astro Prima. Majlis merisik pada 9 Oktober lalu di kediaman keluarga perempuan bertukar menjadi majlis pertunangan. Perkenalan pada awal tahun membuatkan pasangan ini membulatkan tekad untuk mengakhiri zaman solo masing-masing.


Menurut Raja Farah, dia bersyukur kerana majlis akad nikah yang dirancang berjalan lancar walaupun ada sesetengah pihak cuba membuat pelbagai spekulasi berhubung majlis berkenaan. Bagi dirinya, apa yang lebih penting dia mengambil keputusan berkahwin tanpa sebarang paksaan atau dipengaruhi mana-mana pihak.

“Insya-Allah saya melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri sebaik mungkin walaupun tidak bersedia 100 peratus. Saya akui masih banyak perkara perlu saya pelajari. Buat masa ini, saya banyak bertanya serta belajar daripada ibu dan ibu mentua.


“Memang kami sudah merancang untuk majlis bernikah pada hari ini (semalam). Walaupun berlangsung pada hari Jumaat dengan masa yang agak terhad saya bersyukur kerana apa yang dirancang berjalan lancar,” katanya.


Sikap memahami dan mengambil berat menjadi salah satu keistimewaan yang ada pada suami. Sementara cepat serasi dan berkongsi minat sama iaitu menyelam di dasar laut menjadi antara alasan Megat Bashirun menjadikan Raja Farah sebagai isteri. Raja Farah memulakan kerjaya dalam bidang seni sekitar 2001. Gadis kelahiran Kuala Lumpur, anak ketiga daripada empat beradik. Dia mula bergiat aktif dalam iklan televisyen ketika berusia 13 tahun.

Dia turut membuat kemunculan di layar perak menerusi filem seperti Anak Halal, Apa Kata Hati, Maut dan terbaru Haq yang bakal menerjah pawagam tidak lama lagi.


Bagi Megat Bashirun pula, walaupun sedar perkenalan dengan isteri agak singkat, namun dia percaya jodoh di antara mereka cukup kuat sehingga mendorong untuk mendirikan rumah tangga.

“Kalau ikutkan semuanya berlaku secara spontan. Walaupun kami boleh dikatakan baru berkenalan. Namun, naluri hati dapat berasakan keserasian yang kuat dan dia (Raja Farah) adalah jodoh saya,” katanya.


Pengantin lelaki menyerahkan tujuh hantaran berupa pelbagai barangan keperluan, makanan dan perhiasan dibalas sembilan oleh pihak perempuan.
www.tips-fb.com

20 November, 2010

Dinda sayu kanda layu

Dinda sayu kanda layu ( ha hah ha cam best ja kan tajuk ni ) jom kita baca ....
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN



DILEMA isteri berdepan suami yang ada masalah mati pucuk, atau erektil disfungsi (ED), memang jarang dibincang secara terbuka kerana kebanyakan isteri keberatan membuka rahsia rumah tangga selain mahu menjaga air muka suami.

Walaupun isu ED timbul di negara kita sejak 1998, sangat sedikit lelaki sanggup membincangkan masalah ED dengan isteri kerana ia dianggap mencalarkan keegoan dan kelelakian mereka.

Bahkan dengan doktor lelaki pun, ramai keberatan hendak bercerita sehingga memaksa isteri bertanya bagi pihak mereka.

Mungkin lelaki tidak sedar, ED dan semua masalah berkaitan seksual bukan masalah individu itu sendiri kerana tempiasnya akan turut dirasai pasangan, kata Perunding Psikologi Psikologi, Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM), Prof Dr Low Wah Yun.

“Ini bukan isu baru dan acap kali dibincangkan tetapi bagi lelaki, apabila berdepan masalah berkaitan seksual, ego mereka tercabar. Mereka tidak mahu mengakuinya dan lebih rela memendamkan masalah itu sendirian.

“Sebenarnya, apabila seseorang itu mempunyai masalah seksual, pasangan turut merasa kesannya kerana ia boleh membuatkan hubungan suami isteri menjadi renggang, sekali gus menjejaskan keharmonian rumah tangga.

“Kalau berbincang dengan doktor pun, biasanya lelaki berkata ‘kawan’ mereka yang ada masalah ED. Ada yang anggap ED adalah sebahagian daripada proses penuaan. Ini anggapan salah kerana ED adalah petunjuk kepada masalah kesihatan lain.

“Ada juga suami boleh berkongsi masalah mereka dengan isteri tetapi menjadi sensitif apabila diminta menjalani rawatan. Dalam hal begini, isteri perlu bijak dengan mengubah topik perbincangan kepada masalah kesihatan lain yang berkaitan seperti kencing manis dan tekanan darah tinggi sebelum masuk ke isu ED,” katanya.

Di Malaysia, dianggarkan tiga daripada setiap 10 lelaki di bandar berumur 40 tahun ke atas mengalami masalah ED. Jumlah ini bertambah dengan peningkatan umur di mana ED didapati berlaku pada satu daripada lima lelaki berumur antara 50 hingga 59 tahun; dua daripada lima lelaki (60 hingga 69 tahun) dan tiga daripada lima lelaki bagi kumpulan berumur 70 tahun ke atas.


Kajian mendapati 38 peratus lelaki tidak pernah bercakap dengan doktor mengenai masalah ED mereka. Di kalangan yang bercakap, 86 peratus memulakan perbincangan berkenaan.


Secara purata, sebaik gejala pertama ED dikesan, sebenarnya seseorang lelaki itu sudah dua tahun mengalami masalah ini.


Malangnya, di kalangan lelaki, ada banyak salah anggapan yang menyebabkan mereka tidak mendapatkan rawatan seperti: > Ia hanya masalah psikologi; > Ia bersifat sementara (dan akan hilang atau pulih sendiri); > Ia tidak membunuh; > Ia perkara normal dalam proses penuaan.


ED bukan sekadar masalah psikologi. Walaupun faktor psikologi seperti tekanan, keresahan, rasa bersalah atau kekurangan terhadap seks, keletihan, masalah hubungan, perasaan terhadap pasangan dan kemurungan; tetapi 80 peratus kes disebabkan faktor fizikal dan hanya 20 peratus kes ED berpunca daripada masalah psikologi.


ED juga tidak akan hilang sendiri selagi punca masalah tidak diatasi atau dirawat, terutama jika ia disebabkan gangguan kesihatan (penyakit).


Memang benar ED tidak terus menyebabkan kematian tetapi ia menjejaskan kualiti hidup lelaki (berasa rendah diri, malu, tertekan dan murung) yang perlahan-lahan boleh membunuhnya.


Menurut Penyelidik dan Perunding Kesihatan, Dr Siti Norazah Zulkifli, ED juga akan menjejaskan keyakinan seseorang lelaki dan mempengaruhi hubungannya dengan pasangan jika tidak dirawat. Pasangan akan berasa bersalah, tertekan, tidak disayangi dan boleh berprasangka suaminya sudah berubah hati.


“Lelaki Melayu suka pergi berurut untuk mengembalikan ‘kemampuan’ mereka tetapi anda perlu sedar, urut tidak akan menyelesaikan masalah berkaitan ED kerana banyak faktor menyumbang kepada perkara ini, termasuk tahap kesihatan.


“Halangan dihadapi sekarang ialah kurang pengetahuan mengenai ED. Ramai anggap ia masalah lelaki tua, tetapi hakikatnya ia juga boleh berlaku pada orang muda. Oleh itu lebih sukar membincangkan isu ED dengan pasangan muda kerana ramai beranggapan ia tidak akan terjadi pada mereka,” katanya.


Baik tua atau muda, lelaki perlu mendapatkan rawatan segera apabila menyedari mereka menghadapi masalah berkaitan seksual, khususnya ED, kerana ia juga menjadi petanda penting kepada penyakit jantung. Gejala ED boleh muncul dua atau tiga tahun sebelum seseorang lelaki mengalami gejala penyakit jantung.


Antara sebab lain lelaki yang ada masalah ED perlu berjumpa doktor ialah: > 68 peratus lelaki hipertensi (tekanan darah tinggi) ada ED; > 60 peratus lelaki yang ada ED mengalami masalah dislipidemia; > 56 peratus lelaki yang ada ED menunjukkan keputusan positif dalam ujian tekanan (untuk jantung); > 40 peratus lelaki yang ada ED menunjukkan masalah koronari jantung; > 20 peratus lelaki yang ada ED menghidap kencing manis; > 11 peratus lelaki yang ada ED mengalami kemurungan.


Malah, kajian lain mendapati 57 peratus lelaki yang jalani pembedahan pintasan jantung mengalami masalah ED sebelum rawatan dan 64 peratus lelaki yang mendapat serangan jantung sudah ada ED sebelum serangan.


Sebenarnya menebalkan sikap malu untuk membincangkan masalah ED dengan isteri bukan tindakan bijak. Kajian menunjukkan isteri akan memberi sokongan kepada suami untuk mendapatkan rawatan demi kesejahteraan rumah tangga mereka.


Tidak sedikit rumah tangga yang kucar-kacir dan runtuh akibat masalah seks. Ia menjadi punca kedua selepas faktor kewangan yang menyebabkan berakhirnya ikatan perkahwinan kerana hubungan seksual bukan sekadar hubungan badan tetapi menjadi pengikat kasih sayang suami isteri.


Kalau anda masih berat hati hendak berkongsi masalah dengan isteri, kunjungi mana-mana klinik kerana kini kebanyakan doktor didedah dan diberi bimbingan untuk mengesan ED pada peringkat awal.


Sebenarnya lelaki bukan tidak mahu membincangkan masalah ED tetapi menunggu doktor memulakan topik ini terlebih dulu. Namun jika difikirkan kembali, jika perbincangan itu antara lelaki dengan lelaki; apa yang hendak dimalukan, lagi pun ia untuk kebaikan diri juga.


Seorang pakar urologi pernah berkata, kelelakian bukan hanya diukur pada kemampuan melakukan hubungan seks tetapi turut membabitkan kesediaan lelaki menerima hakikat serta mendapatkan rawatan secepat mungkin.

berita Dari My Metro Online
www.tips-fb.com

15 November, 2010

Masalah seumur hidup

Masalah seumur hidup
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN

JANGAN BIARKAN... kemurungan yang tidak diberi rawatan sewajarnya boleh menyebabkan seseorang bertindak agresif sehingga mencederakan diri sendiri.


“SUDAH baik, jadi buat apa terus makan ubat? Kalau terus ambil ubat, nanti ketagihan pula.” Ini antara kata-kata yang kerap diterima pakar psikiatri apabila bertanya mengapa pesakit yang mengalami masalah kesihatan mental, termasuk kemurungan, menghentikan pengambilan ubat tanpa berbincang dengan doktor.

Mungkin pesakit dan ahli keluarga tidak sedar, masalah kesihatan mental adalah masalah sepanjang hayat kerana ia boleh berulang pada bila-bila masa jika pesakit mengambil keputusan sendiri untuk memberhentikan rawatan.


Seperkara yang perlu difahami, kemurungan berulang biasanya lebih teruk berbanding episod sebelumnya dan paling menyedihkan, ada kes berakhir dengan kematian apabila pesakit membunuh diri.

Menurut Pakar Psikiatri dan Terapi Kognitif, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Maniam Thambu, pandangan negatif dan prejudis masyarakat terhadap individu yang mengalami masalah berkaitan mental, termasuk kemurungan, menjadi benteng penghalang yang membuatkan ramai terus berada dalam derita walaupun rawatan berkesan boleh diperoleh pada bila-bila masa di kebanyakan hospital dan klinik.


Sikap prejudis ini tidak hanya melanda masyarakat kita, malah penduduk negara maju seperti Amerika Syarikat masih mengalami masalah sama. Kajian selama 10 tahun (1996 hingga 2006) dijalankan Universiti Indiana dan Columbia mendapati, pelbagai kempen kesedaran mengenai penyakit mental masih tidak mampu mengubah tanggapan negatif masyarakat di sana.


Malah, perkara ini juga membuatkan golongan berpendidikan tinggi, termasuk pelajar perubatan, keberatan mendapatkan rawatan kerana bimbang mereka dianggap kurang keupayaan mengendalikan masalah dan berdepan tekanan.

Hasil kajian penyelidik Universiti Michigan itu juga mendapati, alasan lain pelajar perubatan tidak mendapatkan rawatan ialah kebimbangan ia menjejaskan masa depan, terutama untuk menjadi doktor apabila tamat pengajian kelak, jika masalah mereka diketahui.

Jika golongan yang mendalami ilmu perubatan juga beranggapan sedemikian, apatah lagi masyarakat umum? Ini perkara menyedihkan kerana kemurungan berpanjangan boleh ‘melumpuhkan’ kehidupan seseorang dan keluarga, sedangkan ia boleh dirawat dengan berkesan.

Menurutnya, ramai terlepas pandang kepentingan penjagaan kesihatan mental yang boleh diumpamakan sebagai ‘ibu’ kepada kesihatan keseluruhan. Jika kesihatan mental terganggu, kesihatan seluruh badan juga terjejas.


“Ada orang beranggapan kemurungan disebabkan seseorang individu itu tidak pandai menangani tekanan. Sebenarnya kemurungan bukan tanda kelemahan individu, sebaliknya penyakit biologi yang boleh menjejaskan kesihatan fizikal secara keseluruhan. Kemurungan juga perlu dibezakan dengan kesedihan atau perubahan emosi yang kerap berlaku dalam kehidupan seharian.


“Kesedihan biasa hanya berlaku sekali sekala dan hilang dalam masa beberapa hari. Bagaimanapun, jika rasa sedih berlanjutan melebihi dua minggu sehingga menjejaskan aktiviti harian, segera dapatkan bantuan kerana ini antara tanda kemurungan.


“Masalah kemurungan juga boleh menjadi punca keretakan rumah tangga, hubungan sosial dan hilang pekerjaan kerana pesakit tidak boleh memberi tumpuan pada tugas. Masalahnya, majikan mungkin tidak percaya individu itu mengalami masalah kemurungan atau ia tidak dianggap gangguan kesihatan yang perlu diberi rawatan segera,” katanya ketika membincangkan masalah Kemurungan di Malaysia — Menderita Dalam Diam dalam bengkel media anjuran Pfzer Malaysia.


Yang membimbangkan ialah, semakin ramai menghadapi masalah kesihatan mental. Ini termasuk mengalami tekanan berlebihan, kemurungan, sentiasa berasa was-was dan skizofrenia.


Secara purata, satu daripada 10 orang di Malaysia mempunyai masalah kesihatan mental dan di seluruh dunia dianggarkan 450 juta orang mengalami gangguan mental. Daripada jumlah ini 120 juta dilanda kemurungan manakala 24 juta mengalami skizofrenia, tetapi kebanyakannya tidak mendapat rawatan sewajarnya.


Kemurungan tidak berlaku pada orang dewasa saja, malah kanak-kanak juga boleh mengalaminya. Kajian Morbiditi dan Mortaliti Kebangsaan 2006 mendapati daripada 14,000 responden yang mengalami masalah kesihatan mental, 20 peratus adalah kanak-kanak, manakala 11 peratus pesakit dewasa.


Kemurungan yang tidak diberi rawatan sewajarnya boleh menyebabkan seseorang bertindak agresif sehingga mencederakan diri sendiri, termasuk mempunyai fikiran untuk membunuh diri. Kajian menunjukkan lebih ramai wanita cuba membunuh diri tetapi jumlah kematian (kejayaan) adalah empat kali lebih tinggi di kalangan lelaki.


Ini kerana lelaki biasanya menggunakan kaedah lebih nekad dan sukar diselamatkan seperti gantung diri, terjun dari bangunan atau minum racun. Wanita menggunakan kaedah yang boleh diselamatkan (biasanya hanya mencederakan diri sendiri) dan kecenderungan mencederakan diri disifatkan sebagai ‘jeritan senyap’ meminta tolong dan bukan mereka benar-benar mahu mati.


“Boleh dikatakan saban bulan ada saja kes perlakuan agresif dan ganas membabitkan pesakit yang mengalami masalah kesihatan mental dilaporkan di akhbar. Keadaan ini membuatkan orang ramai menganggap pesakit yang ada masalah kesihatan mental adalah ganas dan berbahaya.


Anggapan ini tidak betul kerana sikap agresif hanya timbul jika masalah dibiar berlarutan dan tidak mendapatkan rawatan.


Tanda-tanda awal kemurungan yang perlu diperhatikan

Sebelum sampai ke perlakuan agresif atau timbul keinginan membunuh diri, ada beberapa tanda fizikal akibat kemurungan iaitu:



Sakit atau pening kepala — Ini antara tanda paling biasa dan kerap dialami kebanyakan orang. Jika sebelum ini anda mengalami migrain, kemurungan membuatkan sakit kepala bertambah teruk
Sakit belakang (pinggang) — Sakit pinggang juga bertambah buruk apabila anda mengalami kemurungan
Sakit otot dan sendi — Ia juga antara kesan tekanan yang tidak ditangani dengan baik dan menjadi lebih teruk jika anda murung
Sakit dada — Biasanya orang cepat mengambil tindakan jika mengalami sakit dada yang sering dikaitkan dengan masalah jantung. Bagaimanapun, kemurungan juga boleh menyebabkan sakit dada
Masalah pencernaan — Anda mungkin berasa mual, mengalami cirit-birit atau sembelit
Cepat berasa penat dan tidak bertenaga — Tidak kira berapa lama anda tidur, anda masih berasa penat dan apabila terjaga daripada tidur pada waktu pagi, terpaksa melawan perasaan untuk bangun dari katil
Sukar tidur malam — Ini juga antara tanda biasa bagi individu murung. Anda mungkin kerap terjaga malam dan sukar untuk kembali melelapkan mata. Akibatnya anda berasa letih apabila bangun keesokan hari dan ia menyukarkan anda untuk menumpukan perhatian ketika memandu atau kerja. Ada juga individu murung yang tidur lebih lama daripada biasa
Perubahan selera makan — sama ada tidak berselera atau terlebih selera. Jika anda hilang selera makan, berat badan turun. Sebaliknya ada juga individu yang ‘mengidam’ untuk makan pelbagai jenis makanan yang dirasakan boleh mententeramkan dan menenangkan hatinya yang akhirnya membuatkan berat badan bertambah.

Penilaian diri

Oleh kerana ada orang tidak sedar mereka mengalami kemurungan, senarai soalan di bawah mungkin dapat membantu anda mengenal pasti masalah yang melanda. Pasangan juga boleh membantu dengan memerhatikan keadaan suami atau isteri jika mereka turut mengalami gejala kemurungan.


Antara soalan yang boleh anda tanya pada diri sendiri ialah:



Adakah saya tidur dengan baik di waktu malam?
Adakah sejak akhir-akhir ini saya cepat marah?
Adakah saya bangun pagi tanpa semangat?
Adakah saya sentiasa berasa penat?
Adakah saya menyalahguna ubat atau dadah?
Adakah saya mengabaikan aktiviti yang pernah saya anggap penting?
Berapa kerap saya berasa seronok dan tidak hanya berasa ‘okay’?
Adakah saya mengelak perjumpaan sosial atau keluar rumah?
Bagaimana dengan berat badan, keinginan seks, haid dan kelawasan usus?
Adakah saya berasa putus asa, kecewa, tiada nilai diri dan menganggap mempunyai masa depan gelap?
Adakah saya merasa hidup ini tidak bermakna?
Rawatan
Menurut Dr Maniam, individu yang mengalami kemurungan tampak seperti individu biasa, tetapi mereka sebenarnya menderita dalam diam.


Ada individu tidak tidak nampak jalan keluar untuk mengatasi kemurungan dan akibatnya masalah ini menjejaskan hubungan mereka dengan isteri dan anak.


Kemurungan boleh dirawat dengan pengambilan ubat anti kemurungan, psikoterapi atau gabungan kedua-duanya. Lebih 80 peratus pesakit dapat dirawat dengan berkesan dan kembali bekerja serta menikmati kehidupan bahagia. Yang penting ialah pesakit mendapatkan rawatan seawal mungkin.


“Antara punca kelewatan atau langsung tidak mendapatkan rawatan ialah ramai tidak menganggap kemurungan sebagai penyakit. Pesakit bimbang dilabel sebagai orang gila dan masih ramai percaya kemurungan ini disebabkan terkena sihir atau buatan orang.


“Di kalangan pesakit yang mendapatkan rawatan, ada yang menghentikan sendiri pengambilan ubat apabila dirasakan sembuh kerana bimbang ubat itu menyebabkan ketagihan. Dalam soal ini perlu ditegaskan bahawa ubat tidak menyebabkan ketagihan kerana dos diberi adalah rendah; sesuai dengan keperluan dan keadaan setiap pesakit,” katanya.


Bagi yang bekerja, mereka bimbang hilang pekerjaan kerana majikan tidak mahu lagi menggajikan mereka. Bahkan ada yang takut syarikat insurans tidak mahu memberi perlindungan insurans jika tahu mereka ada masalah itu.


Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Shirlin Abdul Rashid juga baru-baru ini mengakui, syarikat insurans di negara ini mendiskriminasi pesakit dengan tidak melindungi masalah kesihatan mental dalam polisi insurans perubatan, sedangkan di luar negara perlindungan itu sudah lama diberikan.


Di seluruh dunia lebih ramai wanita mengalami masalah kemurungan berbanding lelaki kerana perubahan hormon seperti kedatangan haid, kehamilan, bersalin dan menopaus. Wanita juga didapati lebih tertekan kerana bertanggungjawab dalam penjagaan anak dan menguruskan kerja rumah.


Dulu kemurungan dilabel sebagai penyakit wanita tetapi kini semakin ramai lelaki didapati dilanda masalah ini. Kajian di Amerika Syarikat mendapati lebih enam juta lelaki di negara berkenaan mengalami sekurang-kurangnya satu episod kemurungan teruk setiap tahun.


Sebenarnya kemurungan melanda lelaki dan wanita, malah gejala dialami juga sama, cuma lelaki menzahirkan masalah mereka dengan cara berbeza. Bagi wanita, kemurungan menjadikan mereka kerap berasa sedih manakala bagi lelaki pula ia menyebabkan mereka bengkeng (bengis), cepat marah dan bersikap agresif.


Pensyarah Psikiatri dan Farmakologi, Universiti Toronto, Prof Madya Dr Roger Mclntyre berkata, Laporan Kesihatan Dunia 2001 mengenai kesihatan mental menganggarkan menjelang 2020, penyakit kemurungan teruk akan menduduki tempat kedua selepas penyakit jantung yang menyebabkan punca utama ketidakupayaan di seluruh dunia dalam hayat kehidupan seseorang.


Katanya, pada 2000, kemurungan teruk berada pada tangga keempat dalam senarai punca utama ketidakupayaan di seluruh dunia dalam hayat seseorang selepas pernafasan rendah, perinatal serta HIV/Aids.


“Ubat tahan sakit tidak dapat mengatasi kemurungan. Begitu juga ujian darah, ujian sinar-X atau imbasan CT tidak dapat mengesan penyakit itu. Kajian menunjukkan 48 peratus pesakit yang mengalami masalah kemurungan teruk tidak mendapatkan rawatan manakala 58 peratus pesakit yang dirawat menerima rawatan tidak teratur.


“Kemurungan adalah penyakit kronik. Ia penyakit yang sering berulang dan 85 peratus daripada mereka yang mempunyai pengalaman kemurungan itu kembali murung selepas 15 tahun pulih. Ini sebabnya pesakit perlu mengambil ubat seperti diarahkan dan hanya berhenti selepas berbincang dengan doktor,” katanya.
Berita Dari : MyMetro Online
www.tips-fb.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kawan-kawan Blogger Paling Aktif Dan Terkini

Post Paling Diminati