Clik When U See an Ads Banner

Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah.

Klik Baner 4 money Fund

MuliaNya Sahabat Ku

Gersang Bumi Tanpa Hujan , Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman , Gersang Jiwa Tanpa Amal .
Photobucket
Dengan Penuh Kesyukuran Ke Hadrat Illahi , Setepak Sireh Kami Hulurkan Untuk Mengundang Semua Kemari , Beras Kunyit Kami Taburi , Air Mawar Di Renjis Wangi , Berkembang Kasih Menabur Budi , Undangan Kami Setulus Hati,, Harap Sudi Datang Merai,, Semoga Allah Memberkati Wassalam Terima Kasih

."Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)

28 February, 2013

Azab tidak Menutup Aurat...




www.tips-fb.com

KEISTIMEWAAN RUMPAI LAUT COLLAGEN

APABILA menyebut rumpai laut mungkin ada yang membayangkan tumbuhan itu sama seperti rumput atau lumut. Malah ramai yang ragu-ragu dan takut untuk memakan atau meminum minuman yang mengandungi bahan tersebut.

Bagaimanapun jika anda pernah meminum minuman yang dicampur dengan rumpai laut ia sebenarnya sedap tanpa ada rasa yang pelik.

Malah minuman yang dicampur dengan rumpai laut ini sebenarnya mempunyai khasiat yang tinggi untuk kesihatan.

Rumpai laut dari Semporna, Sabah. Euchima cottoni (Kappaphycus Alvarezi) merupakan salah satu daripada spesies rumpai laut yang ditanam di kawasan tersebut.  spesies ini yang berkualiti tinggi.

''Euchima cottoni mengandungi banyak vitamin dan mineral seperti serat tinggi, kalsium, magnesium, potasium, Vitamin B6, B12, C, A, iodin, omega 3 dan anti oksidan.

''Ini adalah rumpai laut organik yang ditanam secara pancang tanpa baja dan racun. Ia berwarna emas dan bergred AAA. Ia akan direndam dahulu sehingga hancur sebelum diproses untuk dijadikan minuman.
Oleh kerana rumpai laut mengandungi serat yang tinggi, ia memudahkan penghadaman dan dapat membantu mengatasi masalah sembelit.

KEISTIMEWAAN RUMPAI LAUT COLLAGEN
** Kaya dgn omega-3 yg akan membuat kulit kenyal dan kencang.
** Merawat masalah kulit
** Iodine yang terdapat di dalamnya dikatakan mampu memperbaiki fungsi kelenjar thyroid sekaligus mencegah penyakit seperti Goitre (kelenjar thyroid membengkak).
** Mengencangkan/melicinkan kulit
** Mampu merendahkan kadar acidic dalam makanan yang diambil, justeru sesuai dimakan bersama nasi dan lauk-pauk berprotein yang mana kedua-duanya bersifat acidic. Contoh makanan yang menggunakan konsep ini adalah Onigiri dan Sushi.
** Penuh dengan collagen
** Kenapa sifat alkaline dalam Rumpai Laut itu tinggi? Antaranya adalah disebabkan kehadiran mineral yang tinggi dan pelbagai di dalamnya, mencukupi untuk keperluan manusia. Tambahan, Rumpai Laut adalah antara tumbuhan yang mempunyai banyak mineral didalamnya jika dibandingkan dengan sayur daratan yang lain. Antaranya ialah kalsium, kalium, zat besi, magnesium, iodine, dan zinc.
** Kaya dengan serat, meskipun struktur komposisinya tidak sama dengan tumbuhan/sayur darat. Ini secara langsung mampu mengawal paras gula dalam darah si pemakannya.
** Bersifat anti-mutagen dan anti-oksidan, justeru mampu merendahkan kadar kolestrol dan mencegah kedatangan penyakit seperti kanser dan penyakit jantung.
** Beberapa jenis Rumpai Laut bertindak sebagai agen detox. Terdapat komponen di dalamnya yang mampu bergabung dengan metal toksik dalam sistem pencernaan kita, lalu dinyahkan secara semulajadi melalui tahi.
** Ekstrak Rumpai Laut (Fucoidan) juga digunakan dalam penghasilan pil diet. Pil diet tersebut mampu membuatkan kita rasa cepat kenyang apabila makan dengan sedikit.
** Mula diperkatakan dalam dunia kesihatan sejak beberapa puluh tahun yang lalu, sedangkan ia sudah menjadi sebahagian diet orang Timur, terutama yang menetap dipinggir pantai, sejak berzaman lagi.
** Meskipun berkhasiat, namun tidak boleh diambil dalam KUANTITI YANG BANYAK dan berterusan kerana dikhuatiri akan mengakibatkan keracunan iodine. Natural Sabah Seaweed

Berita Selanjutnya Klik Read More Tu Ye...
www.tips-fb.com

27 February, 2013

10 fakta tentang kelahiran yg anda patut tahu

10 fakta tentang kelahiran yg anda patut tahu


1. Hanya 5% bayi yang lahir pada tarikh EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke 37 dan 42 kehamilan.

2. Sehingga bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali ganda dari saiz normal untuk menampung kandungannya.

3. Purata darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml.

4. 80% wanita mengalami sindrom “Baby Blues” semasa 2 minggu terawal selepas bersalin disebabkan oleh perubahan hormon badan.

5. Hanya 1 daripada 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin bermula. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah bersedia untuk meneran keluar bayi.

6. Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sehingga 45 Del. Tetapi semasa bersalin ibu akan mengalami sehingga 57 Del yang bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak.

7. Apabila seorang ibu mula sakit hendak bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya.

8. Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosa lepas bagi wanita itu.

9. Ibu bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa.

10. Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkannya pahala menunaikan haji.

>> Sayangi ibu anda...redha Allah terletak pada keredhaan ibubapa <<

www.tips-fb.com

26 February, 2013

Kisah Menarik Bagaimana Pakar Anatomi Thailand Memeluk Islam, Jom

Kisah Menarik Bagaimana Pakar Anatomi Thailand Memeluk Islam, Jom baca...


"Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (terjemahan ayat Al-Quran Surah An-Nisa': 56)

Bagi sebahagian besar umat Islam, ayat di atas terdengar seperti ayat-ayat serupa dalam Al-Quran yang menjelaskan pedihnya siksa neraka bagi orang-orang yang tidak beriman. Namun tidak demikian bagi Tagatat Tejasen, seorang saintis Thailand di bidang anatomi. Baginya, ayat itu adalah sebuah keajaiban.

Persidangan Perubatan Saudi ke-6 di Jeddah yang diikuti Tejasen pada Mac 1981 menjadi awal detik pertemuannya dengan keajaiban itu. Dalam persidangan yang berlangsung selama lima hari itu, sejumlah ilmuan Muslim mendedahkan kepada Tejasen beberapa ayat Al-Quran yang berkaitan dengan anatomi.

Tejasen yang beragama Buddha kemudian mengatakan bahawa agamanya juga mempunyai bukti-bukti sama yang secara tepat menjelaskan tahap-tahap perkembangan embrio. Para ilmuan Islam yang ada ketika itu tertarik mempelajarinya dan meminta profesor yang berasal dari Thailand itu untuk menunjukkan ayat-ayat tersebut kepada mereka.

Setahun kemudian, pada bulan Mei 1982, Tejasen menghadiri persidangan perubatan yang sama di Dammam, Arab Saudi.

Apabila ditanya tentang ayat-ayat anatomi yang pernah dijanjikannya, Tejasen meminta maaf dan mengatakan bahawa ia telah menyampaikan kenyataan tersebut sebelum mempelajarinya. Ia telah memeriksa kitabnya, dan mendapati bahawa tidak ada rujukan di dalamnya yang dapat dijadikan bahan kajian.

Ia kemudian menerima cadangan para ilmuan Muslim untuk membaca sebuah makalah penelitian karya Keith Moore, seorang profesor bidang anatomi yang berasal dari Kanada.

Makalah itu berbicara tentang keserasian antara embriologi moden dengan apa yang disebutkan dalam Al-Quran.

Tejasen tercengang saat membacanya. Sebagai saintis di bidang anatomi, ia menguasai dermatologi (ilmu tentang kulit).

Dalam tinjauan anatomi, lapisan kulit manusia terdiri daripada tiga lapisan yakni Epidermis, Dermis, dan Sub Cutis. Pada lapisan yang terakhirlah, Sub Cutis, terdapat hujung-hujung pembuluh darah dan saraf.

Penemuan moden di bidang anatomi telah mendedahkan bahawa luka bakar yang terlalu dalam akan mematikan saraf-saraf yang menetapkan sensasi.

Berita Selanjutnya Klik Read More Tu Ye...
www.tips-fb.com

25 February, 2013

Yang Sepatutnya Kita Fikir Dan Kena Ingat Sebelum Menulis Atau Mefitnah


Dari Fail : Ustaz Zahazan Mohamed's

Insaflah kita aihhh....
kita takyah nak over ..walau pun kita kuat Politik.. sebab kena ingat juga kita ada agama dan peraturanya... lagi pun kita semua bukan nak tongkat langit... tuhan tarik je nyawa tingallah alam ni... 
Berkata al-Imam al-Hafiz Abu al-Qasim Ibn Syakir: "Ketahuilah saudaraku! Mudah-mudahan Allah memberikan taufik kepada aku dan kamu untuk mendapat redhaNya serta menjadikan kita orang yang sentiasa takut dan takwa kepadaNya dengan sebenar-benar ketakwaan. Sesungguhnya daging para ulama adalah beracun dan kebiasaannya telah dimaklumi bahawa Allah akan membinasakan orang yang menghina ulama. Sesungguhnya sesiapa yang menggunakan lidahnya dengan mencela / menfitnah para ulama maka Allah akan menurunkan bala kepadanya, iaitu sebelum matinya maka hatinya telah mati terlebih dahulu."

- Sebagai orang awam, haram kita menghina dan melaga-lagakan ulama. Sekiranya melihat ulama berbeza pendapat, jangan cepat menghukum dan melabel serta bersangka buruk. Benar mereka bukan maksum tetapi kita juga tidak maksum maka belajar!

Telah berkata Imam Malik: "Sesungguhnya perbezaan pendapat di kalangan ulama' adalah rahmat dari Allah ke atas umat ini, setiap seseorang di kalangan mereka mengikut apa yang benar pada pandangannya, setiap dari mereka berada dalam petunjuk dan setiap dari mereka inginkan keredhaan Allah" (Kasyful Khafa' 1/68)


sama-samalah kita renung2 kan... kita nak jaga suruhan Allah .... 


www.tips-fb.com

22 February, 2013

PERINGATAN BERSAMA...SILA AMBIL PERHATIAN :



AWAS TAKTIK KOTOR PENJENAYAH

Saya ingin mendedahkan satu tektik kotor penjenayah yang mengambil kesempatan memperdaya gadis-gadis terutama pelajar sekolah dan juga lelaki [ mingkin ] .

Jangan mudah mengambil minuman atau makanan daripada sesiapa samada yang dikenali ,lebih-lebih lagi yang tidak dikenali.Gambar tersebut menunjukkan cara air kotak disuntik dengan bahan penghayal dan digam(seal) semula supaya kelihatan seperti asal sebelum diberi kepada pemangsa. Sebarkan..

tak rugi pun kalau di "share" jika ini dapat membantu menyelamatkan diri, keluarga, rakan-rakan atau sesiapa sahaja supaya tidak menjadi mangsa kepada penjenayah-penjenayah yg cuba membuat perkara yang tidak baik ini...

mudah sahaja, hanya click di "share".....dan ia akan muncul pula di timeline anda....

~Admin











linknya
www.tips-fb.com

07 February, 2013

Bekal Akhirat

Assalamualaikum buat sahabat  kenalan....

coretan yang bakal ditulis ini adalah sebagai nota buat diri dan sekadar berkongsi ilmu yang ada.
Mudah-mudahan ianya bermanfaat untuk kita semua khususnya di bulan mulia ini dimana doa-doamu
di bulan ini diijabah.Insya Allah. .

Doa agar Dikurniakan Tauwbat yang berkekalan : .

 Allahumma inna nasaluka tauwbata wa dawamaha
Ya Allah kami memohon taubat berkekalan dalam tauwbat .

Wanauzubika minal ma'siati wa asbabiha
Dan kami berlindung kpd-Mu dr maksiat sbb-sbb yg membawa kpd maksiat .

Wa zakkirna Bilkhaufi minka Qobla hujuumi Khotorootiha
Dan ingatkanlah kami dgn rasa takut kpd-Mu sblm serangan pintasan maksiat .

Wahmilna Allannatiminha Wa minattafakuri fi Torooiqiha
Dan dorongkanlah hati kami supaya selamat dr maksiat dr memikir cara2 maksiat dilakukan .

Wamhumin quluubina Halaawata Majtanaina minha
Dan padamkanlah dari hati kami rasa kemanisan maksiat yg kami kecapi pd masa dulu .

Wastabdilha Bilkaroohati Laha
Dan gantikanlah rasa seronok bermaksiat dgn rasa benci kpd maksiat .

Wattomai Limaa Huwa Biddiddiha
Dan gantikanlah rasa hendak berbuatmaksiat kpd rasa teringin hendak berbuat taat .

Ameen Ya Robbal Alameen. .

 Dipetik dr buku bekal akhirat:Sheikh Fahmi Zam-Zam Al-Banjari An-Nadwi Al-Maaliki Semoga Allah swt sentiasa Merahmati Beliau.Ameen.
<!--
www.tips-fb.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kawan-kawan Blogger Paling Aktif Dan Terkini

Post Paling Diminati