Pages
(Move to ...)
Home
Tolong Ingatkan Aku
“Zina itu menyebabkan kemiskinan”
Doa Kesejahteraan Hidup
Doa-doa Ringkas
Malaikat Untuk Setiap Bayi
Nasyid Pilihan Saya
Nak Kekal Cantik Berseri Tak ?
Laman Petua - Merawat Penyakit
Petua Yang Amat Patut Di Amalkan Oleh Wanita
Link Sahabat Handai
▼
Bangsa bukan penentu kecemerlangan akademik
INFO KEMENTERIAN Pengajian Tinggi menumpukan kepada 10 misi utama yang disasarkan kepada institusi pengajian tinggi negara iaitu:
Memperkasakan institusi pengajian tinggi
Kualiti tenaga akademik
Memartabatkan akademik dan penubuhan Majlis Profesor Negara
Peningkatan kegiatan penyelidikan dan pembangunan
Program pengantarabangsaan
Pembangunan kualiti pelajar
Kebolehpasaran graduan
Pelan transformasi politeknik
Transformasi kolej komuniti dan pembelajaran sepanjang hayat
Program transformasi institut pengajian tinggi swasta
SUDAH sekian lama, institusi pengajian tinggi awam negara dihadapkan pelbagai cabaran dan dugaan malah ada mempersoalkan kewibawaan institusi berkenaan melaksanakan tanggungjawabnya.
Ada beranggapan institusi itu anak emas kerana sering mendapat sokongan penuh kerajaan, ada pula mendakwa institut pengajian tinggi awam (IPTA) berkenaan ketinggalan zaman kerana menawarkan program lapuk sehingga meningkat bilangan graduan menganggur.
Berita Selanjutnya Klik Read More Tu Ye...
Malah, ada suka membandingkan dengan institusi pengajian tinggi swasta yang dilihat lebih dinamik merencanakan pelbagai perancangan untuk mahasiswa.
Kritikan demi kritikan bukan saja mencalarkan reputasi IPTA malah ibarat tidak mengenang jasa terhadap budi dicurahkan dulu.
Persoalannya, mengapakah kritikan ini masih kedengaran sedangkan institusi terbabit sudah melakar nama di puncak dunia.
Apakah dengan ‘berdiam diri’ boleh menyelesaikan masalah atau mereka takut dikritik bimbang mencalarkan reputasi?
Naib canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar, berkata sebagai institusi yang mendokong aspirasi serta cita-cita pendidikan negara, IPTA perlu terus memperjuangkan agendanya tanpa perlu takut kepada kritikan.
Beliau berkata, IPTA perlu tegas dan kalis pada pendiriannya serta menjadikan kritikan itu sebagai satu lonjakan penambahbaikan kualiti sedia ada ke tahap lebih baik.
“Seharusnya setiap institusi perlu mempunyai pendirian teguh dalam mempertahankan perjuangan mendidik anak bangsa tanpa perlu gentar terhadap apa jua kritikan.
“Dalam konsep memberi pendidikan, kritikan harus dilihat sebagai cabaran besar untuk mengubah pandangan atau kelemahan institusi. Ia bukanlah satu ‘perangkap’ untuk mendedahkan kepincangan sebaliknya satu teguran bagi memperbaikinya.
“Ia perlu diperhalusi supaya tidak timbul salah faham apatah lagi jika membabitkan reputasi mahasiswa dan institusi sendiri,” katanya.
Isu kritikan membabitkan IPTA bukan baru apatah lagi institusi terbabit paling ramai mengeluarkan graduan saban tahun.
Dengan 20 IPTA, jumlah graduan dilahirkan menjangkau puluhan ribu menjadikan pasaran kerjaya cukup sempit bagi mereka memperoleh keputusan cukup makan atau bukan daripada program profesional.
Kesukaran memperoleh pekerjaan ditambah tanggapan program ditawarkan tidak relevan atau menepati keperluan semasa menyebabkan graduan terpaksa menganggur.
Akibatnya institusi ditempelak kerana tidak peka hingga menyebabkan mahasiswa menjadi mangsa.
No comments:
Post a Comment
leave your comment here