Clik When U See an Ads Banner

Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah.

Klik Baner 4 money Fund

MuliaNya Sahabat Ku

Gersang Bumi Tanpa Hujan , Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman , Gersang Jiwa Tanpa Amal .
Photobucket
Dengan Penuh Kesyukuran Ke Hadrat Illahi , Setepak Sireh Kami Hulurkan Untuk Mengundang Semua Kemari , Beras Kunyit Kami Taburi , Air Mawar Di Renjis Wangi , Berkembang Kasih Menabur Budi , Undangan Kami Setulus Hati,, Harap Sudi Datang Merai,, Semoga Allah Memberkati Wassalam Terima Kasih

."Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)

25 November, 2010

Enam tahun derita batin

Enam tahun derita batin
Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Mior Azlan Mior Kamarul Baid

baca je ye ... tambah ilmu dalam jiwa raga...
Cinta Sejenis .... minta simpang jauh2 perkara camni kan... Allah tak mengaku Umat...



KUALA LUMPUR: Seorang ahli perniagaan wanita menderita nafkah batin dan mendakwa masih dara walaupun sudah bernikah enam tahun lalu gara-gara tersalah pilih suami yang hanya bernafsu kepada kaum sejenis.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Citra, 35, berkata rahsia suaminya itu dirungkaikannya selepas memasang alat perakam di dalam kereta, selain penemuan gambar, maklumat dalam diari serta pendedahan rakan karib lelaki terbabit.
“Hakikat itu amat mengecewakan saya menyebabkan saya terpaksa minta cerai,” katanya sambil memaklumkan segala urusan perceraiannya sudah selesai di pejabat agama sebuah daerah di Selangor, baru-baru ini.

Berkongsi pengalamannya dengan Harian Metro untuk dijadikan pengajaran kepada wanita lain supaya berhati-hati memilih suami, Citra berkata dia mengenali suaminya yang dinamakan M pada awal 2003 selepas diperkenalkan adik sepupunya

“Pada awal perkenalan, dia cukup sempurna apatah lagi tampil dengan ciri alim selain pandai mengambil hati ibu dan anak saudara yang saya pelihara sejak kematian ibu bapa kanak-kanak itu.


“Mungkin kerana ingin memenuhi kehendak ibu yang mahu saya berkahwin selain terpaut dengan kasih sayang ditunjukkan kepada anak saudara menyebabkan saya bersetuju berkahwin pada Disember 2003 walaupun baru mengenalinya kira-kira tiga bulan,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Citra yang memiliki beberapa rangkaian perniagaan berkata, kekurangan atau kelemahan M mula dikesannya sejak awal perkahwinan berikutan kegagalannya melayari malam pertama dengan sempurna.

“Namun, saya menganggap ia mungkin masalah biasa bagi pasangan yang baru berkahwin dan terus mencuba walaupun dia seolah-olah hilang bersemangat ketika di ranjang.

“Mungkin agak memalukan untuk diceritakan, namun suami saya langsung tidak mampu mencapai ereksi walaupun dirangsang dengan pelbagai cara,” katanya.

Berita Penuh Anda Boleh Baca Di Link Ni ye MyMetro
www.tips-fb.com

24 November, 2010

Peranan lemak berbeza

Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro.com.my

jom kita baca kisah ni .....
lemak nakal banyak kat dalam badan kita kan...

yang takde lemak pun boleh baca gak... but pedoman ...hehehe


LANGKAH BIJAK... menggoreng menggunakan kuali leper dapat mengurangkan penggunaan minyak.

“KALAU hendak masakan rasa lebih sedap, gunakan minyak jagung, bunga matahari atau kacang untuk menumis. Rasanya memang berbeza. Namun untuk menggoreng, gunakan minyak sawit; bukan saja rasanya enak warnanya juga lebih cantik,” bisik seorang teman membuka rahsia memasak.

Ini ilmu baru bagi penulis. Tidak pernah penulis tahu masakan seharian juga perlu menggunakan minyak berbeza untuk menaikkan rasanya kecuali bagi nasi atau lauk-pauk tertentu; malah lidah yang tidak terlatih ini tidak dapat membezakan rasa seperti yang diberitahu teman tadi.

Peranan lemak berbeza
ENAK... hadkan makanan bergoreng dua kali seminggu sahaja.

Bagaimanapun soal rasa itu soal kedua dan ia bergantung kepada cita rasa seseorang. Yang lebih penting ialah, adakah minyak pilihan anda itu sesuai dengan kaedah memasak kerana ia memberi pengaruh besar terhadap kesihatan, kata Pengurus Pemakanan Hospital Assunta, Ho Shiau Fen.

Isu penggunaan lemak dan kebimbangan terhadap kesan negatif lemak sudah lama dibincangkan. Bagaimanapun bukan semua lemak itu berbahaya dan ia mempunyai peranan tersendiri yang sangat penting.

Lemak memberi badan tenaga untuk berfungsi dengan baik, diperlukan untuk mengekalkan kesihatan kulit dan rambut; membantu badan menyerap vitamin A, D, E dan K (dipanggil vitamin larut lemak).

Lemak akan memenuhi sel-sel lemak di bawah kulit bagi membantu memanaskan badan. Selain itu lemak berperanan penting untuk perkembangan otak, mengawal keradangan dan pembekuan darah.

Tidak kira jenis minyak yang dipilih, semuanya adalah lemak. Lemak boleh dibahagikan kepada dua iaitu lemak tepu dan lemak tidak tepu. Klasifikasi ini dilakukan berdasarkan jumlah kandungan asid lemak tepu dan tidak tepu. Semua minyak, tidak kira semahal mana pun ia, tetap mengandungi lemak tepu tetapi dalam jumlah berbeza.

a. Lemak tepu: Ia adalah lemak yang diperoleh daripada haiwan dan ia beku pada suhu bilik; contohnya mentega, keju, minyak sapi dan lemak pada daging.

Bagaimanapun sesetengah lemak daripada tumbuh- tumbuhan juga dikelaskan sebagai lemak tepu seperti minyak kelapa, santan kelapa dan isi rong kelapa sawit. Minyak sawit juga dikategorikan sebagai minyak tepu kerana kandungan lemak tepu dan tidak tepu adalah sama. Kesannya, ia akan meninggikan paras kolesterol buruk dan tahap kolesterol keseluruhan jika diambil berlebihan.

b. Lemak tidak tepu: Lemak jenis boleh diperoleh daripada sumber haiwan dan tumbuhan. Ia boleh dibahagikan kepada tiga iaitu lemak poli tak tepu, lemak moto tak tepu dan asid lemak trans. Pada suhu bilik, ia berada dalam keadaan cecair.


Lemak poli tak tepu - Sumber lemak jenis ini ialah bijian, kekacang dan ikan laut dalam. Contohnya minyak bunga matahari, jagung, soya, safflower, bijan, biji benih flaks dan kacang.

Ikan laut dalam pula seperti salmon, tuna, sardin, makerel dan trout membekalkan asid lemak perlu Omega-3 manakala minyak jagung, soya dan safflower pula mengandungi asid lemak perlu Omega-6.

Asid lemak perlu ialah lemak yang tidak boleh dihasilkan oleh badan.

Lemak jenis ini dikategorikan sebagai lemak baik kerana ia boleh mengurangkan paras kolesterol buruk (LDL), trigliserida dan jumlah kolesterol keseluruhan.
Lemak mono tak tepu - Sumbernya ialah bijian dan kekacang seperti minyak kanola, kacang tanah, zaitun dan bran beras. Ia juga dianggap lemak baik kerana boleh mengurangkan jumlah kolesterol keseluruhan dan meningkatkan paras kolesterol baik (HDL).

Lemak trans - Lemak trans dihasilkan apabila minyak dalam bentuk cecair ditukar ke bentuk pepejal seperti margerin, pepejal susu atau lemak (lemak yang digunakan dalam pastri) dan gi sayuran (vegetable ghee). Proses penukaran ini dipanggil hidrogenasi.

Ia dikategorikan sebagai lemak yang sangat buruk (dua hingga lima kali lebih teruk daripada lemak tepu) kerana asid lemak trans boleh meningkatkan paras kolesterol buruk dan merendahkan kolesterol baik.

Lemak trans adalah lemak tidak tepu; bermakna rantaian kimianya tidak dipenuhi hidrogen. Namun, apabila lemak tidak tepu menjalani proses hidrogenasi (penambahan hidrogen pada rantaian kimianya), ia menjadi satu rantaian baru menyebabkan lemak trans berada dalam keadaan pepejal pada suhu bilik.

Lemak trans digunakan untuk memperbaiki kualiti produk makanan, mengekalkan kesegarannya dan menaikkan rasa makanan supaya ia boleh berada di pasaran bagi tempoh lama.

Yang menjadi isu ialah, lemak trans boleh meningkatkan paras kolesterol buruk dan merendahkan paras kolesterol baik; sekali gus meninggikan risiko untuk mendapat penyakit jantung, strok, kencing manis dan lain-lain penyakit kronik.

Pilihan minyak dan kaedah memasak

Menurut Ho, pemilihan yang dilakukan oleh rakan penulis seperti diceritakan awal tadi memang tepat kerana bukan semua minyak sesuai digunakan dalam semua kaedah memasak.

“Kegunaan setiap minyak itu berbeza dan ia memberi ‘prestasi’ terbaik dalam lingkungan suhu tertentu. Sesetengah minyak memang boleh digunakan untuk menggoreng dan sesetengahnya lagi hanya untuk kaedah memasak yang tidak membabitkan suhu terlalu tinggi. Ada pula yang lebih enak jika dipercikkan sahaja pada makanan.

“Perbezaan ini disebabkan adanya keadaan dipanggil titik asap iaitu tahap suhu minyak yang akan menyebabkan ia berasap apabila dipanaskan. Apabila minyak dipanaskan sehingga ia berasap, akan berlaku perubahan pada rantaian kimia minyak berkenaan yang boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan jika ia terus digunakan.

“Untuk menggoreng, gunakan minyak sawit kerana ia mempunyai titik asap yang tinggi. Manakala minyak lain dalam kategori lemak tidak tepu sesuai digunakan untuk menumis kerana titik asapnya yang lebih rendah,” katanya.

Malangnya ada orang salah anggap mengenai penggunaan minyak. Ada yang percaya mereka perlu menghindari minyak sawit sepenuhnya dan menggunakan minyak dalam kumpulan lemak tidak tepu untuk semua masakan.

“Ramai orang percaya jika menggunakan minyak tidak tepu, mereka akan jadi lebih sihat. Anggapan ini kurang tepat kerana ia mempunyai titik asap lebih rendah. Jadi apabila digunakan untuk menggoreng, akan berlaku perubahan pada rantaian kimia minyak tadi dan boleh mengakibatkan paras kolesterol dalam darah mereka semakin meningkat.

“Walaupun minyak sawit sesuai digunakan untuk menggoreng, kita perlu ingat, penggunaan minyak ini ada hadnya. Pakar pemakanan menyarankan penggunaan minyak menggoreng ini terhad kepada dua kali saja. Maknanya kita boleh menggunakan minyak sama untuk menggoreng setakat dua kali saja,” katanya.

Kali kedua anda memanaskan minyak, titik asapnya akan menjadi lebih rendah daripada kali pertama minyak berkenaan digunakan.

Ini sebabnya pakar pemakanan tidak menyarankan kita menggunakan semula minyak, terutama untuk makanan bergoreng.

Namun kini dengan teknologi penapisan yang semakin canggih, kebanyakan minyak sawit di pasaran boleh digunakan sehingga tiga kali seperti didakwa pengeluar. Cara mudah untuk mengenali minyak yang sudah digunakan ialah melihat warnanya. Elak membeli makanan yang digoreng dengan minyak berwarna gelap.

Satu perkara penting yang perlu kita tahu ialah semua minyak mengandungi asid lemak tepu. Tidak kira sebaik manapun ia, penggunaan minyak secara keseluruhannya perlu dikurangkan kerana satu gram lemak mengandungi sembilan kalori berbanding hanya empat kalori daripada setiap gram karbohidrat atau protein.

Ini sebabnya makanan mengandungi minyak atau banyak lemak dipanggil ‘menggemukkan’.

Walaupun lemak memberi kita tenaga, ia adalah sumber tenaga akhir yang akan dikeluarkan apabila kita bersenam atau melakukan aktiviti cergas.

Dalam masa 20 minit pertama kita bersenam, tenaga yang digunakan datang daripada karbohidrat.

Hanya lepas 20 minit bersenam baru badan akan membakar lemak sebagai sumber tenaga.

Ini sebabnya kita disaran bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari, lima kali seminggu untuk membakar lemak dalam badan yang boleh mendekatkan kita dengan pelbagai penyakit, terutama sakit jantung, strok, kencing manis dan masalah kolesterol tinggi.

“Antara 25 hingga 30 peratus tenaga kita sepatutnya datang daripada lemak. Ringkasnya, kita harus mengehadkan pengambilan lemak kepada enam hingga tujuh camca teh saja dalam pemakanan seharian.

“Bagaimanapun, jumlah ini sukar dicapai kerana kebanyakan makanan kita tinggi kandungan lemaknya, baik dalam masakan sayur-sayuran, lauk-pauk mahupun kuih-muih. Masalah pemakanan bertambah teruk kerana ramai orang tidak mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan secukupnya setiap hari,” katanya.

Minyak dan kolesterol

Menurut Ho, semua lemak atau minyak yang dihasilkan daripada sumber tumbuh-tumbuhan tidak mengandungi kolesterol.

Kolesterol hanya ada dalam lemak yang berasaskan sumber haiwan. Maknanya makanan dari sumber haiwan yang dimasak sama ada menggunakan sedikit atau banyak minyak mengandungi kolesterol.

Kolesterol ialah bahan lembut dan berminyak yang boleh berkumpul dan melekat pada dinding salur darah. Pengumpulan kolesterol ini lama kelamaan membuatkan salur darah tersumbat yang boleh menyebabkan serangan jantung atau otak.

Tahukah anda, kebanyakan kolesterol dalam badan sebenarnya dihasilkan oleh hati daripada lemak tepu? Hanya tiga peratus kolesterol dalam darah datang terus daripada makanan. Hati adalah organ yang bertanggungjawab menghasilkan kolesterol baik dan buruk.

Jika begitu, bagaimana boleh timbul masalah kolesterol tinggi dalam darah? Apabila kita makan makanan mengandungi lemak tepu, hati akan memprosesnya dan menghasilkan kolesterol.

Lebih banyak kandungan lemak tepu, hati akan menghasilkan lebih banyak kolesterol untuk dilepaskan ke dalam darah.

Jadi walaupun makanan kita umumnya tidak mengandungi kolesterol, misalnya pisang goreng, ia dimasak menggunakan lemak tepu. Apabila banyak lemak tepu masuk ke dalam badan, banyaklah juga kolesterol yang akan dihasilkan hati.

Kolesterol mempunyai peranannya tersendiri; ia menjadi komponen pada dinding sel dan penting untuk otak dan saraf berfungsi dengan baik. Ia juga membantu penghasilan hormon yang diperlukan untuk pertumbuhan dan peranakan.

Ia menjadi pelopor untuk hormon estrogen, progesteron dan testosteron.

Malah banyak hormon lain turut bergantung kepada kolesterol untuk berfungsi, namun terlalu banyak kolesterol jahat boleh memudaratkan kesihatan.

Selain makanan, peningkatan kolesterol buruk juga disumbangkan oleh beberapa faktor seperti genetik, kurang bersenam, tekanan, umur, pengambilan terlalu banyak alkohol dan kurang makan sayur-sayuran serta buah-buahan.

Bagaimana pula dengan orang yang mengamalkan minum minyak tidak tepu untuk menjaga kesihatan? Menurut Ho, ia mungkin memberi manfaat tertentu tetapi perlu diingat, ia adalah lemak yang mengandungi banyak kalori dan jika melebihi keperluan kalori harian, ia akan menyebabkan masalah pertambahan berat badan.

Panduan mengurangkan penggunaan dan pengambilan lemak

Gunakan kuantiti kecil dalam penyediaan makanan.

Guna kuali tidak melekat untuk memasak bagi mengurangkan minyak. Menggoreng ikan di kuali leper akan menggunakan kurang minyak berbanding kuali melengkung.

Hadkan makanan bergoreng kepada dua kali seminggu.

Gunakan tuala kertas untuk melapik pinggan, ia akan menyerap lebihan minyak daripada makanan

Pilih kaedah memasak yang lebih sihat seperti kukus, rebus, celur atau bakar.

Gantikan santan kelapa dengan susu atau dadih rendah lemak.

Buang lapisan minyak yang timbul apabila makanan sudah sejuk dan panaskan semula sebelum dihidang.

Buang lemak pada daging dan ayam (terutama kulit ayam).

Hadkan pengambilan marjerin, mentega, mentega kacang, makanan mengandungi banyak lemak dan snek.

Apabila anda membeli produk makanan, lihat senarai bahan-bahannya. Hadkan membeli produk mengandungi pepejal susu atau lemak seperti biskut, kerepek, aneka kek dan pastri serta makanan bergoreng yang mungkin tinggi kandungan asid lemak trans.

Baca label makanan dan pilih produk mengandungi paling rendah jumlah lemak keseluruhan, lemak tepu dan asid lemak trans.

berita Dari : MyMetro Online
www.tips-fb.com

23 November, 2010

Urat kaki bersimpul

Urat kaki bersimpul
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro.com.my

MEMANG kasihan melihat sesetengah orang terutama wanita hamil, khususnya yang berbadan besar, mempunyai masalah urat kaki bersimpul kerana ia bukan saja membuatkan kaki nampak ‘mengerikan’, juga individu berkenaan berasa sakit apabila berjalan atau berdiri lama.

Masalah urat kaki bersimpul atau vena varikos boleh dilihat dengan jelas melalui simpulan urat berwarna kebiruan yang ada kalanya timbul pada permukaan kulit kaki, terutama di betis dan buku lali.

MEMANG kasihan melihat sesetengah orang terutama wanita hamil, khususnya yang berbadan besar, mempunyai masalah urat kaki bersimpul kerana ia bukan saja membuatkan kaki nampak ‘mengerikan’, juga individu berkenaan berasa sakit apabila berjalan atau berdiri lama.



Masalah urat kaki bersimpul atau vena varikos boleh dilihat dengan jelas melalui simpulan urat berwarna kebiruan yang ada kalanya timbul pada permukaan kulit kaki, terutama di betis dan buku lali.




PETUA... jaga berat badan dan amal senaman berkala.

anda boleh baca sambungan di MyMetro klik link ni ye
www.tips-fb.com

22 November, 2010

Manfaat kasihi haiwan

Manfaat kasihi haiwan
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro.com.my

Jom Kita Baca Kisah ni....... mana tau kut kut berguna kat kawan2 semua...
bagus juga kalau kita faham kenapa kita kena bela binatang peliharaan ni kan...















kucing2 belaan saya sendiri ni... he hehe comel tak? ....





TERINGAT kisah jiran di kampung yang setiap hari ‘bersembang’ dengan kucing peliharaannya. Kerancakannya bercakap kadang kala seolah-olah dia dikelilingi beberapa kanak-kanak.

Teman lama pula mengeluh kerana anak kucing yang baru beberapa hari diambil daripada Persatuan Pencegahan Kezaliman Terhadap Haiwan (SPCA) nampak lemah dan tidak lalu makan, tidak tahu rupa-rupanya si kecil mengidamkan ayam rebus.
Bekas rakan sekerja pula pernah mengambil cuti kecemasan untuk membawa kucing kesayangannya yang ‘demam’ berjumpa doktor haiwan.

Bagi yang tidak pernah memiliki atau membela haiwan peliharaan, mungkin tidak tahu kegembiraan yang dirasai pemilik haiwan berkenaan.

Tahukah anda, haiwan peliharaan adalah perangsang emosi positif semula jadi; dengan menghabiskan masa selama 15 hingga 30 minit berjalan di taman bersama kucing atau anjing; atau sekadar melihat ikan berenang, paras hormon berkaitan tekanan akan menjadi rendah.


Pada masa sama, paras hormon serotonin, yang penting untuk kesihatan menyeluruh, pula meningkat.

Kajian pada 1999 yang disiarkan dalam Jurnal Geriatrik Amerika mendapati, warga tua yang tinggal sendirian bertemankan haiwan peliharaan mempunyai tahap kesihatan fizikal dan mental lebih baik berbanding individu tanpa haiwan peliharaan. Mereka didapati lebih sihat, aktif dan dapat menangani tekanan dengan lebih baik.

Bagaimana keadaan ini boleh berlaku? Haiwan peliharaan perlukan banyak aktiviti cergas (sifat semula jadi haiwan) dan antara cara memenuhi keperluan itu ialah dengan membawa haiwan mereka berjalan atau bersenam; atau setidak-tidaknya bermain bersama mereka.

Walaupun dianggap remeh, aktiviti ini memberi banyak manfaat kepada pemilik haiwan kerana ia secara tidak langsung menggalakkan mereka bersenam biarpun hanya berjalan.

Namun begitu, tahukah anda berjalan adalah senaman paling mudah dan murah tetapi memberi kesan besar terhadap peningkatan tahap kesihatan jika ia dilakukan 20 hingga 30 minit sehari, sekurang-kurangnya empat hingga lima kali seminggu.

Selain meningkatkan tahap kecergasan, ia membantu mengurangkan berat badan dan memudahkan kawalan penyakit seperti kencing manis, tekanan darah tinggi dan paras kolesterol tinggi.

Bagi pesakit kencing manis, penjagaan makanan dan pengambilan ubat saja tidak cukup untuk mengawal penyakit anda. Paras darah lebih mudah diturunkan jika ia disertai senaman. Pada masa sama, senaman boleh membantu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah.

Tidak seperti manusia (termasuk pasangan atau anak sendiri) yang berasa bosan apabila mendengar cerita sama berulang-ulang, haiwan peliharaan sentiasa bersedia menjadi pendengar yang baik kepada cerita, luahan rasa atau masalah anda.

Apatah lagi anda mengelus dan membelai haiwan peliharaan ketika bercakap dengannya. Meluahkan masalah antara cara yang boleh mengurangkan tekanan.

Haiwan peliharaan juga boleh memberi perlindungan kepada jantung. Kajian selama 20 tahun yang dijalankan Pusat Penyelidikan Strok Minnesota, Amerika Syarikat, ke atas lebih 4,000 orang berumur 30 hingga 75 tahun mendapati, individu yang tidak pernah membela kucing mempunyai kebarangkalian 40 peratus meninggal dunia akibat serangan jantung dan risiko 30 peratus lebih tinggi meninggal dunia akibat penyakit jantung lain.

Bagaimanapun, manfaat ini tidak dilihat pada pemilik anjing dan penyelidik tidak dapat menerangkan bagaimana perkara itu boleh berlaku.

Malah di kalangan pakar perubatan pun ada yang tidak bersetuju dengan kesimpulan daripada kajian berkenaan dan percaya pemilik haiwan peliharaan itu mempunyai daya tahan serta bijak menangani tekanan.

Hakikatnya individu yang membela haiwan peliharaan biasanya bersifat penyabar, tidak mudah tertekan dan haiwan itu secara tidak langsung dapat mengalihkan perhatian seseorang daripada asyik memikirkan masalah.

Selain itu, manfaat dirasai pemilik haiwan peliharaan banyak dicatat dalam pelbagai kajian sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

Haiwan peliharaan membantu anda awet muda, terutama bagi individu yang bersara. Jangan salah anggap, awet muda yang dimaksudkan di sini bukan di segi penampilan tetapi kesihatan fizikal dan mental.

Tidak melakukan apa-apa selepas bersara adalah laluan ekspres ke arah penuaan. Mempunyai haiwan peliharaan memberi anda ‘tugas’ dan tanggungjawab baru (untuk menjaganya) iaitu memberi makan, membersihkan badan haiwan peliharaan, membuang najis dan membawanya berjalan.

Aktiviti anda tidak terhad kepada rutin harian menjaga saja kerana kebanyakan pemilik haiwan peliharaan mempunyai kecenderungan untuk berbual dengan orang yang sukakan haiwan. Ia secara tidak langsung memberi anda peluang untuk berinteraksi dan mempunyai lebih ramai kawan.

Malah ada yang menyertai acara lebih besar seperti pertandingan haiwan peliharaan tercantik. Jika tidak turut serta pun, anda masih boleh membawa anak dan cucu menyaksikan pertandingan atau pameran seumpama itu sebagai aktiviti pendidikan tidak formal.

Membela haiwan peliharaan juga antara cara mengurangkan risiko alahan dan meningkatkan daya ketahanan badan.

Pakar kesihatan berpendapat antara faktor kepada peningkatan kes alahan di seluruh dunia, terutama di negara maju, ialah persekitaran yang ‘terlalu bersih’ dan tidak pernah terdedah kepada alergen iaitu bahan yang boleh mencetuskan gejala alahan.

Alahan terhadap haiwan peliharaan antara pencetus serangan asma. Kajian mendapati kanak-kanak yang dibesarkan dalam rumah yang ada kucing kurang kemungkinan mendapat asma apabila besar.

Bagaimanapun, jika anda atau ada ahli keluarga yang memang alah terhadap haiwan atau menghidap asma, jangan membela haiwan peliharaan kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan.
Berita Dari My Metro
www.tips-fb.com

21 November, 2010

Raja Farah, Megat diijab kabul - Dah Kahwin Dia Ye

Raja Farah, Megat diijab kabul
Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

BUKIT JELUTONG: Pelakon dan peragawati, Raja Farah Raja Aziz selamat diijabkabulkan dengan pasangannya Megat Bashirun Qhuyum Zakaria dengan sekali lafaz, di sini, semalam.



Raja Farah, 22, dan Megat Bashirun, 25, dinikahkan bapa pengantin perempuan Raja Aziz Raja Ngah sambil disaksikan Pendaftar Nikah, Cerai & Rujuk, Pejabat Agama Islam Daerah Petaling, Rosly Mohd Arus dengan mas kahwin RM888 pada jam 11.10 pagi. Kedua-dua pengantin kelihatan anggun mengenakan busana berwarna putih tajaan dan rekaan Syahmir Nur Din pada majlis akad nikah yang dihadiri ahli keluarga terdekat kedua-dua belah pihak, rakan artis dan kenalan. Sebelum ini, timbul gosip mengenai kehidupan pelakon yang popular menerusi drama bersiri, Mertua VS Menantu yang disiarkan di Astro Prima. Majlis merisik pada 9 Oktober lalu di kediaman keluarga perempuan bertukar menjadi majlis pertunangan. Perkenalan pada awal tahun membuatkan pasangan ini membulatkan tekad untuk mengakhiri zaman solo masing-masing.


Menurut Raja Farah, dia bersyukur kerana majlis akad nikah yang dirancang berjalan lancar walaupun ada sesetengah pihak cuba membuat pelbagai spekulasi berhubung majlis berkenaan. Bagi dirinya, apa yang lebih penting dia mengambil keputusan berkahwin tanpa sebarang paksaan atau dipengaruhi mana-mana pihak.

“Insya-Allah saya melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri sebaik mungkin walaupun tidak bersedia 100 peratus. Saya akui masih banyak perkara perlu saya pelajari. Buat masa ini, saya banyak bertanya serta belajar daripada ibu dan ibu mentua.


“Memang kami sudah merancang untuk majlis bernikah pada hari ini (semalam). Walaupun berlangsung pada hari Jumaat dengan masa yang agak terhad saya bersyukur kerana apa yang dirancang berjalan lancar,” katanya.


Sikap memahami dan mengambil berat menjadi salah satu keistimewaan yang ada pada suami. Sementara cepat serasi dan berkongsi minat sama iaitu menyelam di dasar laut menjadi antara alasan Megat Bashirun menjadikan Raja Farah sebagai isteri. Raja Farah memulakan kerjaya dalam bidang seni sekitar 2001. Gadis kelahiran Kuala Lumpur, anak ketiga daripada empat beradik. Dia mula bergiat aktif dalam iklan televisyen ketika berusia 13 tahun.

Dia turut membuat kemunculan di layar perak menerusi filem seperti Anak Halal, Apa Kata Hati, Maut dan terbaru Haq yang bakal menerjah pawagam tidak lama lagi.


Bagi Megat Bashirun pula, walaupun sedar perkenalan dengan isteri agak singkat, namun dia percaya jodoh di antara mereka cukup kuat sehingga mendorong untuk mendirikan rumah tangga.

“Kalau ikutkan semuanya berlaku secara spontan. Walaupun kami boleh dikatakan baru berkenalan. Namun, naluri hati dapat berasakan keserasian yang kuat dan dia (Raja Farah) adalah jodoh saya,” katanya.


Pengantin lelaki menyerahkan tujuh hantaran berupa pelbagai barangan keperluan, makanan dan perhiasan dibalas sembilan oleh pihak perempuan.
www.tips-fb.com

20 November, 2010

Dinda sayu kanda layu

Dinda sayu kanda layu ( ha hah ha cam best ja kan tajuk ni ) jom kita baca ....
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN



DILEMA isteri berdepan suami yang ada masalah mati pucuk, atau erektil disfungsi (ED), memang jarang dibincang secara terbuka kerana kebanyakan isteri keberatan membuka rahsia rumah tangga selain mahu menjaga air muka suami.

Walaupun isu ED timbul di negara kita sejak 1998, sangat sedikit lelaki sanggup membincangkan masalah ED dengan isteri kerana ia dianggap mencalarkan keegoan dan kelelakian mereka.

Bahkan dengan doktor lelaki pun, ramai keberatan hendak bercerita sehingga memaksa isteri bertanya bagi pihak mereka.

Mungkin lelaki tidak sedar, ED dan semua masalah berkaitan seksual bukan masalah individu itu sendiri kerana tempiasnya akan turut dirasai pasangan, kata Perunding Psikologi Psikologi, Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM), Prof Dr Low Wah Yun.

“Ini bukan isu baru dan acap kali dibincangkan tetapi bagi lelaki, apabila berdepan masalah berkaitan seksual, ego mereka tercabar. Mereka tidak mahu mengakuinya dan lebih rela memendamkan masalah itu sendirian.

“Sebenarnya, apabila seseorang itu mempunyai masalah seksual, pasangan turut merasa kesannya kerana ia boleh membuatkan hubungan suami isteri menjadi renggang, sekali gus menjejaskan keharmonian rumah tangga.

“Kalau berbincang dengan doktor pun, biasanya lelaki berkata ‘kawan’ mereka yang ada masalah ED. Ada yang anggap ED adalah sebahagian daripada proses penuaan. Ini anggapan salah kerana ED adalah petunjuk kepada masalah kesihatan lain.

“Ada juga suami boleh berkongsi masalah mereka dengan isteri tetapi menjadi sensitif apabila diminta menjalani rawatan. Dalam hal begini, isteri perlu bijak dengan mengubah topik perbincangan kepada masalah kesihatan lain yang berkaitan seperti kencing manis dan tekanan darah tinggi sebelum masuk ke isu ED,” katanya.

Di Malaysia, dianggarkan tiga daripada setiap 10 lelaki di bandar berumur 40 tahun ke atas mengalami masalah ED. Jumlah ini bertambah dengan peningkatan umur di mana ED didapati berlaku pada satu daripada lima lelaki berumur antara 50 hingga 59 tahun; dua daripada lima lelaki (60 hingga 69 tahun) dan tiga daripada lima lelaki bagi kumpulan berumur 70 tahun ke atas.


Kajian mendapati 38 peratus lelaki tidak pernah bercakap dengan doktor mengenai masalah ED mereka. Di kalangan yang bercakap, 86 peratus memulakan perbincangan berkenaan.


Secara purata, sebaik gejala pertama ED dikesan, sebenarnya seseorang lelaki itu sudah dua tahun mengalami masalah ini.


Malangnya, di kalangan lelaki, ada banyak salah anggapan yang menyebabkan mereka tidak mendapatkan rawatan seperti: > Ia hanya masalah psikologi; > Ia bersifat sementara (dan akan hilang atau pulih sendiri); > Ia tidak membunuh; > Ia perkara normal dalam proses penuaan.


ED bukan sekadar masalah psikologi. Walaupun faktor psikologi seperti tekanan, keresahan, rasa bersalah atau kekurangan terhadap seks, keletihan, masalah hubungan, perasaan terhadap pasangan dan kemurungan; tetapi 80 peratus kes disebabkan faktor fizikal dan hanya 20 peratus kes ED berpunca daripada masalah psikologi.


ED juga tidak akan hilang sendiri selagi punca masalah tidak diatasi atau dirawat, terutama jika ia disebabkan gangguan kesihatan (penyakit).


Memang benar ED tidak terus menyebabkan kematian tetapi ia menjejaskan kualiti hidup lelaki (berasa rendah diri, malu, tertekan dan murung) yang perlahan-lahan boleh membunuhnya.


Menurut Penyelidik dan Perunding Kesihatan, Dr Siti Norazah Zulkifli, ED juga akan menjejaskan keyakinan seseorang lelaki dan mempengaruhi hubungannya dengan pasangan jika tidak dirawat. Pasangan akan berasa bersalah, tertekan, tidak disayangi dan boleh berprasangka suaminya sudah berubah hati.


“Lelaki Melayu suka pergi berurut untuk mengembalikan ‘kemampuan’ mereka tetapi anda perlu sedar, urut tidak akan menyelesaikan masalah berkaitan ED kerana banyak faktor menyumbang kepada perkara ini, termasuk tahap kesihatan.


“Halangan dihadapi sekarang ialah kurang pengetahuan mengenai ED. Ramai anggap ia masalah lelaki tua, tetapi hakikatnya ia juga boleh berlaku pada orang muda. Oleh itu lebih sukar membincangkan isu ED dengan pasangan muda kerana ramai beranggapan ia tidak akan terjadi pada mereka,” katanya.


Baik tua atau muda, lelaki perlu mendapatkan rawatan segera apabila menyedari mereka menghadapi masalah berkaitan seksual, khususnya ED, kerana ia juga menjadi petanda penting kepada penyakit jantung. Gejala ED boleh muncul dua atau tiga tahun sebelum seseorang lelaki mengalami gejala penyakit jantung.


Antara sebab lain lelaki yang ada masalah ED perlu berjumpa doktor ialah: > 68 peratus lelaki hipertensi (tekanan darah tinggi) ada ED; > 60 peratus lelaki yang ada ED mengalami masalah dislipidemia; > 56 peratus lelaki yang ada ED menunjukkan keputusan positif dalam ujian tekanan (untuk jantung); > 40 peratus lelaki yang ada ED menunjukkan masalah koronari jantung; > 20 peratus lelaki yang ada ED menghidap kencing manis; > 11 peratus lelaki yang ada ED mengalami kemurungan.


Malah, kajian lain mendapati 57 peratus lelaki yang jalani pembedahan pintasan jantung mengalami masalah ED sebelum rawatan dan 64 peratus lelaki yang mendapat serangan jantung sudah ada ED sebelum serangan.


Sebenarnya menebalkan sikap malu untuk membincangkan masalah ED dengan isteri bukan tindakan bijak. Kajian menunjukkan isteri akan memberi sokongan kepada suami untuk mendapatkan rawatan demi kesejahteraan rumah tangga mereka.


Tidak sedikit rumah tangga yang kucar-kacir dan runtuh akibat masalah seks. Ia menjadi punca kedua selepas faktor kewangan yang menyebabkan berakhirnya ikatan perkahwinan kerana hubungan seksual bukan sekadar hubungan badan tetapi menjadi pengikat kasih sayang suami isteri.


Kalau anda masih berat hati hendak berkongsi masalah dengan isteri, kunjungi mana-mana klinik kerana kini kebanyakan doktor didedah dan diberi bimbingan untuk mengesan ED pada peringkat awal.


Sebenarnya lelaki bukan tidak mahu membincangkan masalah ED tetapi menunggu doktor memulakan topik ini terlebih dulu. Namun jika difikirkan kembali, jika perbincangan itu antara lelaki dengan lelaki; apa yang hendak dimalukan, lagi pun ia untuk kebaikan diri juga.


Seorang pakar urologi pernah berkata, kelelakian bukan hanya diukur pada kemampuan melakukan hubungan seks tetapi turut membabitkan kesediaan lelaki menerima hakikat serta mendapatkan rawatan secepat mungkin.

berita Dari My Metro Online
www.tips-fb.com

15 November, 2010

Masalah seumur hidup

Masalah seumur hidup
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN

JANGAN BIARKAN... kemurungan yang tidak diberi rawatan sewajarnya boleh menyebabkan seseorang bertindak agresif sehingga mencederakan diri sendiri.


“SUDAH baik, jadi buat apa terus makan ubat? Kalau terus ambil ubat, nanti ketagihan pula.” Ini antara kata-kata yang kerap diterima pakar psikiatri apabila bertanya mengapa pesakit yang mengalami masalah kesihatan mental, termasuk kemurungan, menghentikan pengambilan ubat tanpa berbincang dengan doktor.

Mungkin pesakit dan ahli keluarga tidak sedar, masalah kesihatan mental adalah masalah sepanjang hayat kerana ia boleh berulang pada bila-bila masa jika pesakit mengambil keputusan sendiri untuk memberhentikan rawatan.


Seperkara yang perlu difahami, kemurungan berulang biasanya lebih teruk berbanding episod sebelumnya dan paling menyedihkan, ada kes berakhir dengan kematian apabila pesakit membunuh diri.

Menurut Pakar Psikiatri dan Terapi Kognitif, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Maniam Thambu, pandangan negatif dan prejudis masyarakat terhadap individu yang mengalami masalah berkaitan mental, termasuk kemurungan, menjadi benteng penghalang yang membuatkan ramai terus berada dalam derita walaupun rawatan berkesan boleh diperoleh pada bila-bila masa di kebanyakan hospital dan klinik.


Sikap prejudis ini tidak hanya melanda masyarakat kita, malah penduduk negara maju seperti Amerika Syarikat masih mengalami masalah sama. Kajian selama 10 tahun (1996 hingga 2006) dijalankan Universiti Indiana dan Columbia mendapati, pelbagai kempen kesedaran mengenai penyakit mental masih tidak mampu mengubah tanggapan negatif masyarakat di sana.


Malah, perkara ini juga membuatkan golongan berpendidikan tinggi, termasuk pelajar perubatan, keberatan mendapatkan rawatan kerana bimbang mereka dianggap kurang keupayaan mengendalikan masalah dan berdepan tekanan.

Hasil kajian penyelidik Universiti Michigan itu juga mendapati, alasan lain pelajar perubatan tidak mendapatkan rawatan ialah kebimbangan ia menjejaskan masa depan, terutama untuk menjadi doktor apabila tamat pengajian kelak, jika masalah mereka diketahui.

Jika golongan yang mendalami ilmu perubatan juga beranggapan sedemikian, apatah lagi masyarakat umum? Ini perkara menyedihkan kerana kemurungan berpanjangan boleh ‘melumpuhkan’ kehidupan seseorang dan keluarga, sedangkan ia boleh dirawat dengan berkesan.

Menurutnya, ramai terlepas pandang kepentingan penjagaan kesihatan mental yang boleh diumpamakan sebagai ‘ibu’ kepada kesihatan keseluruhan. Jika kesihatan mental terganggu, kesihatan seluruh badan juga terjejas.


“Ada orang beranggapan kemurungan disebabkan seseorang individu itu tidak pandai menangani tekanan. Sebenarnya kemurungan bukan tanda kelemahan individu, sebaliknya penyakit biologi yang boleh menjejaskan kesihatan fizikal secara keseluruhan. Kemurungan juga perlu dibezakan dengan kesedihan atau perubahan emosi yang kerap berlaku dalam kehidupan seharian.


“Kesedihan biasa hanya berlaku sekali sekala dan hilang dalam masa beberapa hari. Bagaimanapun, jika rasa sedih berlanjutan melebihi dua minggu sehingga menjejaskan aktiviti harian, segera dapatkan bantuan kerana ini antara tanda kemurungan.


“Masalah kemurungan juga boleh menjadi punca keretakan rumah tangga, hubungan sosial dan hilang pekerjaan kerana pesakit tidak boleh memberi tumpuan pada tugas. Masalahnya, majikan mungkin tidak percaya individu itu mengalami masalah kemurungan atau ia tidak dianggap gangguan kesihatan yang perlu diberi rawatan segera,” katanya ketika membincangkan masalah Kemurungan di Malaysia — Menderita Dalam Diam dalam bengkel media anjuran Pfzer Malaysia.


Yang membimbangkan ialah, semakin ramai menghadapi masalah kesihatan mental. Ini termasuk mengalami tekanan berlebihan, kemurungan, sentiasa berasa was-was dan skizofrenia.


Secara purata, satu daripada 10 orang di Malaysia mempunyai masalah kesihatan mental dan di seluruh dunia dianggarkan 450 juta orang mengalami gangguan mental. Daripada jumlah ini 120 juta dilanda kemurungan manakala 24 juta mengalami skizofrenia, tetapi kebanyakannya tidak mendapat rawatan sewajarnya.


Kemurungan tidak berlaku pada orang dewasa saja, malah kanak-kanak juga boleh mengalaminya. Kajian Morbiditi dan Mortaliti Kebangsaan 2006 mendapati daripada 14,000 responden yang mengalami masalah kesihatan mental, 20 peratus adalah kanak-kanak, manakala 11 peratus pesakit dewasa.


Kemurungan yang tidak diberi rawatan sewajarnya boleh menyebabkan seseorang bertindak agresif sehingga mencederakan diri sendiri, termasuk mempunyai fikiran untuk membunuh diri. Kajian menunjukkan lebih ramai wanita cuba membunuh diri tetapi jumlah kematian (kejayaan) adalah empat kali lebih tinggi di kalangan lelaki.


Ini kerana lelaki biasanya menggunakan kaedah lebih nekad dan sukar diselamatkan seperti gantung diri, terjun dari bangunan atau minum racun. Wanita menggunakan kaedah yang boleh diselamatkan (biasanya hanya mencederakan diri sendiri) dan kecenderungan mencederakan diri disifatkan sebagai ‘jeritan senyap’ meminta tolong dan bukan mereka benar-benar mahu mati.


“Boleh dikatakan saban bulan ada saja kes perlakuan agresif dan ganas membabitkan pesakit yang mengalami masalah kesihatan mental dilaporkan di akhbar. Keadaan ini membuatkan orang ramai menganggap pesakit yang ada masalah kesihatan mental adalah ganas dan berbahaya.


Anggapan ini tidak betul kerana sikap agresif hanya timbul jika masalah dibiar berlarutan dan tidak mendapatkan rawatan.


Tanda-tanda awal kemurungan yang perlu diperhatikan

Sebelum sampai ke perlakuan agresif atau timbul keinginan membunuh diri, ada beberapa tanda fizikal akibat kemurungan iaitu:



Sakit atau pening kepala — Ini antara tanda paling biasa dan kerap dialami kebanyakan orang. Jika sebelum ini anda mengalami migrain, kemurungan membuatkan sakit kepala bertambah teruk
Sakit belakang (pinggang) — Sakit pinggang juga bertambah buruk apabila anda mengalami kemurungan
Sakit otot dan sendi — Ia juga antara kesan tekanan yang tidak ditangani dengan baik dan menjadi lebih teruk jika anda murung
Sakit dada — Biasanya orang cepat mengambil tindakan jika mengalami sakit dada yang sering dikaitkan dengan masalah jantung. Bagaimanapun, kemurungan juga boleh menyebabkan sakit dada
Masalah pencernaan — Anda mungkin berasa mual, mengalami cirit-birit atau sembelit
Cepat berasa penat dan tidak bertenaga — Tidak kira berapa lama anda tidur, anda masih berasa penat dan apabila terjaga daripada tidur pada waktu pagi, terpaksa melawan perasaan untuk bangun dari katil
Sukar tidur malam — Ini juga antara tanda biasa bagi individu murung. Anda mungkin kerap terjaga malam dan sukar untuk kembali melelapkan mata. Akibatnya anda berasa letih apabila bangun keesokan hari dan ia menyukarkan anda untuk menumpukan perhatian ketika memandu atau kerja. Ada juga individu murung yang tidur lebih lama daripada biasa
Perubahan selera makan — sama ada tidak berselera atau terlebih selera. Jika anda hilang selera makan, berat badan turun. Sebaliknya ada juga individu yang ‘mengidam’ untuk makan pelbagai jenis makanan yang dirasakan boleh mententeramkan dan menenangkan hatinya yang akhirnya membuatkan berat badan bertambah.

Penilaian diri

Oleh kerana ada orang tidak sedar mereka mengalami kemurungan, senarai soalan di bawah mungkin dapat membantu anda mengenal pasti masalah yang melanda. Pasangan juga boleh membantu dengan memerhatikan keadaan suami atau isteri jika mereka turut mengalami gejala kemurungan.


Antara soalan yang boleh anda tanya pada diri sendiri ialah:



Adakah saya tidur dengan baik di waktu malam?
Adakah sejak akhir-akhir ini saya cepat marah?
Adakah saya bangun pagi tanpa semangat?
Adakah saya sentiasa berasa penat?
Adakah saya menyalahguna ubat atau dadah?
Adakah saya mengabaikan aktiviti yang pernah saya anggap penting?
Berapa kerap saya berasa seronok dan tidak hanya berasa ‘okay’?
Adakah saya mengelak perjumpaan sosial atau keluar rumah?
Bagaimana dengan berat badan, keinginan seks, haid dan kelawasan usus?
Adakah saya berasa putus asa, kecewa, tiada nilai diri dan menganggap mempunyai masa depan gelap?
Adakah saya merasa hidup ini tidak bermakna?
Rawatan
Menurut Dr Maniam, individu yang mengalami kemurungan tampak seperti individu biasa, tetapi mereka sebenarnya menderita dalam diam.


Ada individu tidak tidak nampak jalan keluar untuk mengatasi kemurungan dan akibatnya masalah ini menjejaskan hubungan mereka dengan isteri dan anak.


Kemurungan boleh dirawat dengan pengambilan ubat anti kemurungan, psikoterapi atau gabungan kedua-duanya. Lebih 80 peratus pesakit dapat dirawat dengan berkesan dan kembali bekerja serta menikmati kehidupan bahagia. Yang penting ialah pesakit mendapatkan rawatan seawal mungkin.


“Antara punca kelewatan atau langsung tidak mendapatkan rawatan ialah ramai tidak menganggap kemurungan sebagai penyakit. Pesakit bimbang dilabel sebagai orang gila dan masih ramai percaya kemurungan ini disebabkan terkena sihir atau buatan orang.


“Di kalangan pesakit yang mendapatkan rawatan, ada yang menghentikan sendiri pengambilan ubat apabila dirasakan sembuh kerana bimbang ubat itu menyebabkan ketagihan. Dalam soal ini perlu ditegaskan bahawa ubat tidak menyebabkan ketagihan kerana dos diberi adalah rendah; sesuai dengan keperluan dan keadaan setiap pesakit,” katanya.


Bagi yang bekerja, mereka bimbang hilang pekerjaan kerana majikan tidak mahu lagi menggajikan mereka. Bahkan ada yang takut syarikat insurans tidak mahu memberi perlindungan insurans jika tahu mereka ada masalah itu.


Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Shirlin Abdul Rashid juga baru-baru ini mengakui, syarikat insurans di negara ini mendiskriminasi pesakit dengan tidak melindungi masalah kesihatan mental dalam polisi insurans perubatan, sedangkan di luar negara perlindungan itu sudah lama diberikan.


Di seluruh dunia lebih ramai wanita mengalami masalah kemurungan berbanding lelaki kerana perubahan hormon seperti kedatangan haid, kehamilan, bersalin dan menopaus. Wanita juga didapati lebih tertekan kerana bertanggungjawab dalam penjagaan anak dan menguruskan kerja rumah.


Dulu kemurungan dilabel sebagai penyakit wanita tetapi kini semakin ramai lelaki didapati dilanda masalah ini. Kajian di Amerika Syarikat mendapati lebih enam juta lelaki di negara berkenaan mengalami sekurang-kurangnya satu episod kemurungan teruk setiap tahun.


Sebenarnya kemurungan melanda lelaki dan wanita, malah gejala dialami juga sama, cuma lelaki menzahirkan masalah mereka dengan cara berbeza. Bagi wanita, kemurungan menjadikan mereka kerap berasa sedih manakala bagi lelaki pula ia menyebabkan mereka bengkeng (bengis), cepat marah dan bersikap agresif.


Pensyarah Psikiatri dan Farmakologi, Universiti Toronto, Prof Madya Dr Roger Mclntyre berkata, Laporan Kesihatan Dunia 2001 mengenai kesihatan mental menganggarkan menjelang 2020, penyakit kemurungan teruk akan menduduki tempat kedua selepas penyakit jantung yang menyebabkan punca utama ketidakupayaan di seluruh dunia dalam hayat kehidupan seseorang.


Katanya, pada 2000, kemurungan teruk berada pada tangga keempat dalam senarai punca utama ketidakupayaan di seluruh dunia dalam hayat seseorang selepas pernafasan rendah, perinatal serta HIV/Aids.


“Ubat tahan sakit tidak dapat mengatasi kemurungan. Begitu juga ujian darah, ujian sinar-X atau imbasan CT tidak dapat mengesan penyakit itu. Kajian menunjukkan 48 peratus pesakit yang mengalami masalah kemurungan teruk tidak mendapatkan rawatan manakala 58 peratus pesakit yang dirawat menerima rawatan tidak teratur.


“Kemurungan adalah penyakit kronik. Ia penyakit yang sering berulang dan 85 peratus daripada mereka yang mempunyai pengalaman kemurungan itu kembali murung selepas 15 tahun pulih. Ini sebabnya pesakit perlu mengambil ubat seperti diarahkan dan hanya berhenti selepas berbincang dengan doktor,” katanya.
Berita Dari : MyMetro Online
www.tips-fb.com

20 October, 2010

Nasya Aziz Tak kisah jadi model tua

Saya Suka Nasya ... Masih Cantik , Manis, Comel Lote, walau pun agak berumur skit kan...
Orang nya SETIAP kali diajak berbicara soal cinta dan rumah tangga, model dan pelakon terkenal Nasha Aziz nampaknya masih belum bersedia untuk berkongsi isu serius seperti itu.

Malah, dia akan beralih ke topik lain untuk mengelak dari bercerita lebih lanjut.


Nampaknya, Nasha atau nama sebenarnya, Noraishah Abd Aziz, masih lagi bermain berteka-teki sejauh manakah hubungannya dengan kekasih hati, Nur Iman Tang Abdullah yang heboh diperkatakan orang ketika ini?

Ramai yang tertanya-tanya kenapa agaknya pelakon cantik ini masih berahsia?

Justeru, pada majlis sidang media sempena Festival Filem Malaysia ke- 23 (FFM23) yang berlangsung di butik Rafflesia The Pearl Centre, Hotel Park Royal, Kuala Lumpur, Nasha dengan gaun petang menawan berona cili rekaan DNL, terus dikerumuni pihak media.


Soalan yang sama juga ditanya bila Nasha dan Iman akan mengakhiri hubungan itu dengan perkahwinan?. Seperti biasa jawapannya masih lagi bersifat 'selamat' dan masih mengundang persoalan di hati pihak media.

Namun, Nasha akui wanita yang hampir usia 40 tahun sepertinya sudah pasti ingin hidup bahagia dan membina keluarga seperti wanita lain.


"Sebagai wanita siapalah saya untuk menjawab soalan bilakah kami akan berkahwin? Kenapa anda tidak bertanya soalan itu pada dia (Iman)? Saya percaya dia lebih sesuai untuk menjawab soalan itu kerana dia lelaki.

"Apapun, setakat ini, hubungan kami berjalan lancar dan itu saja yang saya boleh beritahu. Insya-Allah, saya akan kahwin juga kalau umur saya panjang dan Allah beri rezeki kepada saya," katanya.


Secara peribadi, Nasha berkata, bukan mudah untuk menjadi seorang selebriti. Dia sedar itulah harga yang perlu dibayar apabila menjadi artis, "Bila sampai masanya nanti...saya akan berkongsi berita baik itu dengan anda semua, pihak media mahupun peminat kelak," katanya.

Pada petang itu juga, Nasha memberitahu, hasratnya dan Iman untuk menunaikan umrah di Tanah Suci Makkah bersama-sama dengan rakan lain selama dua minggu, bermula 10 Mei lalu, nampaknya tidak menjadi kenyataan seperti yang diberitahu kepada pihak media sebelum ini.

"Terus-terang, saya tidak boleh memaksa dia (Iman) untuk ke sana kerana seperti yang kita tahu dia saudara baru. Biarlah dia ke sana dengan kerelaan hatinya dan dengan niat yang ikhlas.


"Bagaimanapun, saya merancang untuk menunaikan umrah ke Tanah Suci Makkah sekali lagi pada tahun depan," katanya.

Ditanya adakah dia dan Iman tidak kisah berjauhan apabila dia menjayakan pertunjukan fesyen di luar negara, Nasha berkata, dia sanggup berkorban meninggalkan kerjaya peragaan jika calon suaminya memintanya untuk berbuat demikian.


"Saya percaya semua wanita akan membuat pengorbanan yang sama jika itu yang diminta suami masing-masing. Tapi, buat masa ini saya masih belum berkahwin dan biarlah saya fokus pada bidang peragaan diceburi terlebih dulu," ujarnya.


Mengenai perkembangan karier seni pula, Pelakon Wanita Harapan pada Festival Filem Malaysia (FFM) Ke-14 dan anugerah Pelakon Wanita Terbaik FFM17 ini baru selesai penggambaran drama Dendam Maya arahan Bade Azmi.

"Saya ini berehat seketika dari aktiviti lakonan kerana ingin memberi tumpuan pada bidang peragaan. Saya juga lebih selektif dan hanya mencari skrip yang bagus selepas ini.

"Apapun, saya bertuah kerana diberi peluang pengarah untuk memilih watak yang saya suka sekarang. Contohnya, watak dalam drama Dendam Maya, saya bawa watak wanita yang tertekan dan psiko," katanya.

Baru kembali dari Shanghai
AKUI Nasha, sampai masanya dia beri tumpuan sepenuhnya pada karier peragaan yang cukup sebati dengan dirinya sejak dulu.


"Saya tidak melihat diri sudah terlambat untuk meneruskan bidang peragaan kerana masih mendapat kepercayaan dari pelbagai pihak di luar sana.

"Memang saya yang paling berusia dalam bidang ini kerana model berusia 20-an dan yang paling tua pun baru 30 dan 32 tahun di pentas peragaan sekarang.

"Saya akan teruskan bidang ini selagi masih diperlukan. Saya juga tidak berasa dipinggirkan kerana model yang jauh lebih muda ramai yang meminta tip peragaan dari saya mengenai bidang ini," katanya.


Nasha berkata, dia baru kembali menjayakan pertunjukan fesyen di Shanghai, China pada Jun lalu.

"Saya juga menurunkan berat badan kepada 50 kilogram dengan ketinggian 173 sm semata-mata untuk memenuhi tuntutan bidang peragaan ini. Kalau di pentas lakonan saya tidak boleh nampak terlalu kurus sangat dan ia berbeza dengan bidang fesyen.

"Seperti mana yang kita tahu kalau di lokasi penggambaran, berat badan saya memang cepat naik kerana kami makan tiga kali sehari.


"Terbaru, saya akan menjayakan dua pertunjukan fesyen anjuran MIFA dan 1Malaysia nanti.


"Saya juga akan menggayakan rekaan pereka Syaiful Baharim dan Kavita Sidhu (pelakon Layar Lara) pada acara itu nanti," katanya.




>PROFIL
NAMA SEBENAR: Noraishah Abdul Aziz
TEMPAT LAHIR: Kuala Lumpur
TARIKH LAHIR: 14 Mei 1971
STATUS: Bujang
KERJAYA: Model dan pelakon
ANTARA DRAMA: Duit Free, Drama Cik Mala Janda Berhias, Inspirion, Inikah Cinta, Diari Datin dan Kasih Tercipta
TEATER: Lantai T Pinkie
FILEM: Sepi, Otai, Puaka Tebing Biru, Buli Balik, Kemarau Cinta, Tak Ori Tapi Ok, Cinta Luar Biasa, Buli, Trauma, Laila Isabella, Gerak Khas The Movie, Bara, Burung Besi, Puteri Impian, Kad Cinta
PENCAPAIAN: Festival Filem Malaysia ke-17 (2004): Pelakon Wanita Terbaik dan Festival Filem Malaysia ke-14: Bintang Harapan Wanita Terbaik (1999)
www.tips-fb.com

Anugerah jadi motivasi OKU capai kemajuan

Semoga Lebih ramai OKU akan berdaya maju lepas ni,....... istimewa dan berjaya .. insyaallah
KUALA LUMPUR: “Anugerah ini menjadi motivasi kepada diri dan golongan orang kurang upaya (OKU) untuk meneruskan usaha mencapai kemajuan dalam diri seterusnya menggenggam kejayaan.

gambar hanya hiasan saja ..

“Walaupun mempunyai kekurangan, ia bukan batu penghalang kepada sebuah kejayaan malah menjadi inspirasi untuk berusaha tanpa mengenal putus asa dengan berbakti kepada golongan senasib,” kata penerima Anugerah Khas OKU Cemerlang, Aqlam Jafri, 41, sempena Program Jalinan Mesra Aidilfitri Bersama OKU dan Saudara Muslim di pekarangan masjid Negara, di sini, semalam.


Majlis yang meraikan 2,400 OKU dan saudara baru dirasmi oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim. Hadir sama, Setiausaha Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali.


Aqlam berkata, dia akan terus mencurah ilmu kepada golongan senasib untuk lebih berjaya dalam hidup selain memberi ilmu agama kepada mereka.


Katanya, walaupun pekak dia tidak pernah menyesal dengan apa yang dianugerahkan malah menjadikannya sebagai hikmah untuk berjaya seperti insan normal.


“Saya mahu berbakti kepada golongan kurang bernasib baik dengan memberi ilmu kepada mereka dan berharap akan muncul beberapa tokoh agama OKU cemerlang masa depan.


“Anugerah itu juga menunjukkan OKU tidak disisih masyarakat yang terbuka memberi pelbagai peluang untuk berjaya termasuk pekerjaan dan pendidikan,” katanya yang berasal dari Johor serta pemegang Ijazah Sarjana Muda Sistem Informasi Komputer Universiti Gallauder, Amerika Syarikat.


Dia merancang untuk menubuhkan Persatuan Orang Pekak Islam Malaysia bagi memberi motivasi dan galakkan kepada golongan senasib untuk berjaya selain memperoleh bantuan.


Penerima Anugerah OKU Cemerlang, Mohammad Zaki Mohamed Yusoff, 29, bersyukur dan akan menjadikannya sebagai dorongan kepada kejayaan masa depan.


“Dorongan keluarga dan semua pihak menguat semangat untuk mencapai cita-cita selain mahu membantu OKU lain mencapai kejayaan.


“OKU kini terbela kerana banyak sekolah dan pusat pengajian ditubuhkan serta berasa bertuah berpeluang seperti orang normal,” katanya yang juga Ketua Masjid Gombak.
www.tips-fb.com

19 October, 2010

Teman tapi mesra .. Erni Dekritawati Yuliana Buhari ( kepochi ckit ni :) )


KUALA LUMPUR: Biarpun kedua-duanya menafikan bercinta, namun Erni Dekritawati Yuliana Buhari, 25, anak kepada jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dengan penyampai berita Bernama TV, Zulkifli Bujang, 32, boleh dianggap ‘teman tapi mesra’ kerana hadir bersama ke rumah terbuka seorang rakan wartawan di Bandar Tasik Puteri, Rawang, semalam.
Kisah mereka dipaparkan Metro Ahad semalam, mereka seolah-olah tidak mempedulikannya dan keakraban kedua-duanya terserlah apabila Erni atau lebih mesra dengan panggilan Rita berbual dengan Zul di rumah terbuka berkenaan sekali gus menimbulkan persoalan sama ada benar atau tidak keduanya tidak bercinta. Anak sulung pengasas empayar produk kecantikan Nouvelles Visages (NV) itu kelihatan manis berbaju kebaya hitam dan kehadirannya bersama Zul yang memakai kemeja biru menjadi tumpuan ramai yang hadir di rumah terbuka berkenaan.


Ketika ditanya tentang sejauh mana kemesraan mereka berdua, Zul bekas wartawan jenayah di sebuah stesen televisyen berkata, dia meminta diberi sedikit ruang untuk mereka berdua.


“Buat ketika ini, biarlah Rita menumpukan perhatian kepada kes ibunya. Belum masanya untuk berbincang tentang hubungan kami ke tahap yang serius. Insya-Allah, jika ada jodoh tidak ke mana,” katanya mengelak gambar mereka diambil bagi mengurangkan kontroversi.


Rita yang ditanya hanya tersenyum manja enggan mengulas sejauh mana kemesraannya dengan Zul yang turut menjadi perhatian tetamu di majlis itu.


Kedua-dua mereka menghabiskan masa sejam sebelum pulang menaiki kereta Mercedes Benz yang turut mempunyai pemandu peribadi.


Metro Ahad semalam melaporkan mengenai Rita dan Zul yang dilihat ramai bagai merpati dua sejoli, seolah-olah menggambarkan dua insan yang hangat bercinta.


Malah, Rita juga sering dilihat bersama Zul iaitu ketika ke pejabat Nouvelles Visages (NV) di Kampung Baru serta kediamannya di Taman Harmonis, Gombak.

berita dari metroonline
www.tips-fb.com

11 October, 2010

Perkahwinan Dr Sheikh Muszaphar 'Bakti saya tidak terhenti'

HEBATNYA PERKAHWINAN Dr SHEIKH MUSZAPHAR DENGAN DR HARLINA KAN... BETUL- BETUL HEBAT , TARIKH PUN HEBAT.. TARIKH KERAMAT... 10 / 10/ 2010 .

PUTRAJAYA: “Saya bersyukur dan gembira kerana majlis (pernikahan) berjalan lancar, malah bertambah ceria dengan kehadiran ribuan rakyat Malaysia.
CERIA...Dr Sheikh Muszaphar menyarungkan cincin ke jari Dr Halina pada majlis pernikahan mereka, semalam.

“Apa yang pasti, walaupun sudah berkahwin, saya tetap Dr Sheikh Muszaphar yang sama dan akan terus mencurahkan bakti kepada negara dan terus memberikan ceramah kepada pelajar,” kata angkasawan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor selepas diijab kabul dengan Dr Halina Mohd Yunos, semalam.

Pasangan dua sejoli, masing-masing berusia 38 dan 30 tahun yang berpakaian sedondon putih itu diijbabkabulkan bapa Dr Halina, Leftenan Kolonel (B) Mohd Yunos Mohd Ali sambil disaksikan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) Datuk Che Mat Che Ali, di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, kira-kira jam 11.40 pagi.

Sebelum itu, Dr Sheikh Muszaphar tiba di masjid kira-kira jam 11 pagi, bersama sembilan dulang hantaran, manakala Dr Halina tiba 10 minit kemudian dengan membawa 11 dulang.

Majlis pernikahan yang dihadiri lebih 1,000 tetamu itu turut diserikan kehadiran beberapa angkasawan luar negara kebetulan berada di negara ini sempena Kongres Planetari Association of Space Explorers (ASE) Ke-10 di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), sejak beberapa hari lalu.

Sambil memegang erat suaminya, Dr Halina berkata, beliau berharap rakyat Malaysia mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan rumah tangga mereka agar kekal sehingga ke akhir hayat.

Menurutnya, beliau juga gembira dan berterima kasih kepada mereka yang hadir termasuk mereka yang banyak menyokong suaminya selama ini.

Majlis lebih sejam itu turut dihadiri ibu Dr Halina, Habibah Endan serta ibu bapa Dr Sheikh Muszaphar, Datuk Sheikh Mustapha Sheikh Abdul Shukor dan Datin Zuraida Datuk Sheikh Ahmad.

Tarikh 10 Oktober tahun ini menjadi pilihan pasangan berkenaan sempena ulang tahun ketiga Dr Sheikh Muszaphar ke angkasa lepas selepas bertunang pada awal tahun lalu.

berita dari metroonline

DI BAWAH NI ADA SEDIKIT GAMBAR-GAMBAR MEREKA BERDUA... BAGAI PINANG DI BELAH DUA ... SAMA CANTIK SAMA PADAN .. SESUAI SANGAT-SANGAT



















www.tips-fb.com

Angin kencang di utara dijangka berterusan sehingga esok

Angin kencang di utara dijangka berterusan sehingga esok

KUALA LUMPUR: Angin kencang barat/barat daya dengan kelajuan 40 hingga 50 kilometer sejam dan ombak setinggi 3.5 meter di perairan Perlis, Langkawi, Kedah Utara dan Phuket (Thailand) dijangka berterusan sehingga esok.
Jabatan Meteorologi dalam satu kenyataan berkata keadaan angin kencang dan laut bergelora ini adalah berbahaya kepada bot-bot kecil, rekreasi dan sukan laut.


Aktiviti ribut petir di perairan Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor Barat; dan daerah Mukah, Bintulu dan Miri di Sarawak pula dijangka berterusan sehingga petang ini.


Keadaan ini boleh menyebabkan angin kencang sehingga 40 kilometer sejam serta laut bergelora dengan ombak setinggi 2.5 meter, dan ia berbahaya kepada bot-bot kecil.-Bernama
www.tips-fb.com

10 October, 2010

Petua Awet Muda Dengan Air Suam Dan Urutan Wajah

Amalkan minum air suam setiap pagi selepas bangun dari tidur sebelum mengambil sarapan. Mudah sahaja tapi mujarab. Disamping itu, luangkan masa anggaran selama 4 minit sehari untuk amalkan urutan ini:

Gunakan sentuhan yang ringan dengan lembut. Gunakan hanya bahagian jari. Buat dalam gerakan dari bawah ke atas dan dibawa ke luar wajah. Urutan ini perlu disusuli dengan meminum air suam selepasnya. Bagi umat Islam, bacalah bismillah dan selawat 3 kali sebelum minum.

klik gambar untuk kelihatan lebih besar-


nanti cuba ye... mana tahu sesuai dengan anda..... selamat mencuba
www.tips-fb.com

09 October, 2010

Nelayan dinasihat guna GPS elak tersasar ke perairan jiran

Nelayan Pun Kena Hati2 walaupun laut luas terbentang ingat kita ada perbatasanya.


TAWAU: Nelayan di sini diminta menggunakan peralatan Sistem Kedudukan Sejagat (GPS) ketika keluar menangkap ikan bagi mengelak tersasar masuk ke perairan negara jiran.
Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, peralatan itu amat penting untuk membantu nelayan memastikan mereka sentiasa berada di perairan negara ini sepanjang mereka berada di laut.

"Kita nasihatkan nelayan di kawasan sini supaya sentiasa berada di kawasan (perairan) kita. Pastikan mereka tidak masuk ke perairan negara jiran dan mengelak dikenakan tindakan undang-undang," katanya kepada pemberita di sini ketika diminta mengulas mengenai penahanan lima bot nelayan Tawau di negara jiran baru-baru ini.

Noor Rashid berkata, pihak berkuasa Indonesia akan mengambil tindakan jika berlaku pelanggaran undang-undang di kawasan perairan mereka seperti juga yang akan dilakukan pihak berkuasa Malaysia sekiranya perkara sama berlaku di negara ini.

"Macam kita jugalah, jika mereka (nelayan) masuk ke kawasan kita, kita akan ambil tindakan mengikut saluran undang-undang," katanya.-Bernama
Berita dari Metro online
www.tips-fb.com

08 October, 2010

Belasah rakan angkara facebook

Ini cerita pasal facebook , suka sangat nak buka facebook orang lain , kan dah kena... sapa suh jadi penceroboh...tul tak ?















Dia kena letak tanda tanda macam ni kut kan.... hehehe

LENGGONG: “Hanya kerana salah faham selepas dituduh menceroboh laman sosial facebook milik kawannya, anak saya dibelasah teruk hingga cedera di mata dan dahi,” kata seorang bapa, Hazizi Abdul Aziz, 46.
Dia berkata, difahamkan anaknya berkawan rapat dengan rakan sekelasnya itu sehingga mengetahui kata laluan untuk membuka akaun facebook kawannya itu dan sebelum kejadian mereka tidak bermasalah.

Bagaimanapun, katanya, difahamkan baru-baru ini, ada pihak menceroboh akuan berkenaan menyebabkan rakannya menuduh mangsa yang mencerobohnya kerana beranggapan hanya dia seorang yang mempunyai kata laluan ke laman berkenaan.

“Selepas bertengkar, mangsa yang mendakwa tidak menceroboh akaun rakannya dibelasah dipercayai kerana ada rakan lain mengapi-apikan pemilik akaun facebook itu,” katanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 2 petang Khamis lalu, Hazizi mendakwa anaknya, Aiman Asyraf, 17, pelajar tingkatan lima sebuah sekolah berasrama di sini, dibelasah teruk.

Berikutan kejadian itu, Hazizi yang tinggal dan bekerja di Kuala Lumpur, bergegas pulang ke Kampung Luat, dekat sini, awal pagi Jumaat lalu, selepas menerima panggilan telefon mengenai kejadian itu kira-kira jam 1.30 pagi.

Dia terkilan kerana pihak sekolah tidak memaklumkan kepadanya mengenai kejadian menimpa anaknya itu dan hanya mengetahui insiden terbabit daripada pihak lain.

“Pihak sekolah sepatutnya beritahu saya mengenai kejadian itu.

“Malah, lebih mengejutkan, ketika saya menemui pihak sekolah kira-kira jam 10.30 pagi Jumaat lalu, mereka mengatakan tidak tahu kejadian menimpa anak saya,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Hazizi berkata, dia diberitahu anaknya yang juga anak ketiga daripada tujuh beradik dihantar warden asrama ke Klinik Kesihatan Lenggong dan ditinggalkan di klinik berkenaan sebelum dibawa ke Hospital Kuala Kangsar.

“Menyedihkan, tiada seorang wakil sekolah mengiringi anak saya sepanjang dibawa ke Hospital Kuala Kangsar.

“Saya tak mahu membesarkan perkara ini, tapi sikap pihak sekolah yang lepas tangan sangat dikesali dan tidak mahu ia berulang,” katanya.

Menurutnya, Aiman antara pelajar cemerlang di sekolah itu, tetapi kejadian yang menimpanya akan menjejaskan persediaannya menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

“Justeru, saya berharap pihak sekolah memandang serius perkara seperti ini kerana ia boleh menjejaskan masa depan anak saya,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Lenggong.
www.tips-fb.com

05 October, 2010

Ghaib kala senja

mai kita baca kisah ni, pada pandangan korang napa adek jadi camni ye, mungkin dia kena buatan orang, permainan orang, atau ada yang hantar makluk halus ganggu dia ke... apa rasa korang ye... sekarang ni ramai sangat yg suka main benda2 halus ni..

BESUT: Kejadiannya memang aneh dan mungkin ada menganggapnya tidak logik, namun hakikatnya ia benar-benar berlaku sehingga menggemparkan penduduk setempat dan turut menarik perhatian pemimpin masyarakat.

Sejak kira-kira dua bulan lalu, seorang gadis berusia 22 tahun, Siti Balqis Mohd Nor dari Kampung Gong Nangka, Apal di sini, ghaib secara misteri hampir setiap kali tiba waktu senja atau pada tengah malam sebelum dia ditemui semula di lokasi yang sukar dijelaskan kehadirannya.

Antara lokasi itu di tanah perkuburan, di atas pokok, di atas siling dalam rumahnya dan dalam kejadian terbaru kelmarin, Siti Balqis ditemui dalam mesin pembancuh simen berhampiran rumahnya.

Biarpun dikawal rapi keluarganya, gadis itu tetap ghaib apabila individu yang mengawalnya leka atau terlepas pandang beberapa detik saja.

Kejadian misteri itu mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jabi, Ramlan Ali yang meminta penduduk mengawal sekitar rumah keluarga Siti Balqis setiap malam, namun usaha itu tetap gagal.

Ramlan berkata, dia simpati dengan keluarga terbabit kerana sudah banyak mengeluarkan wang untuk khidmat bomoh.

“Saya sendiri sudah membantu mencari bomoh, tapi keadaannya tetap serupa apabila gadis terbabit tiba-tiba ghaib terutama pada waktu senja dan tengah malam,” katanya.

Ibu Siti Balqis, Norizan Said, 47, berkata, pelbagai usaha dilakukan keluarganya dan jiran untuk menghalang anak sulung daripada empat beradik itu ghaib, tetapi apabila tiba waktunya dia tetap hilang.

“Kejadian menimpa anak saya memang aneh. Sejak dua bulan lalu hampir setiap malam dia ghaib dari rumah menyebabkan kami sekeluarga terpaksa berjaga malam,” katanya.

Norizan berkata, apabila ditemui semula, Siti Balqis kebiasaannya berada di lokasi tidak jauh dari rumahnya seperti di atas siling rumah, atas pokok manggis dan terbaru dalam mesin pembancuh simen.

“Pernah sekali dia temui semula di tanah perkuburan Islam kira-kira 10 kilometer dari rumah kami,” katanya sambil memaklumkan keluarganya sudah mendapatkan khidmat bomoh dari Kelantan, Terengganu dan Pahang untuk mengatasi masalah itu, tetapi masih gagal.

Siti Balqis ketika ditanya mengenai kejadian aneh dialaminya berkata, dia sendiri sukar memberi penjelasan dan tidak tahu apa sebenarnya berlaku ke atasnya.

“Setiap kali kejadian berlaku saya tidak sedarkan diri. Apabila sedar, saya dapati diri saya berada di tempat lain, sama ada di atas pokok atau kawasan perkuburan.

“Saya dapat melihat orang mencari saya, tapi saya tak berupaya memanggil mereka. Ketika saya berada di kubur dalam kejadian Ramadan lalu, saya mendengar pelbagai bunyi termasuk suara orang mengaji al-Quran dan menangis,” katanya.

“Saya sendiri sudah membantu mencari bomoh, tapi keadaannya tetap serupa apabila gadis terbabit tiba-tiba ghaib terutama pada waktu senja dan tengah malam,” katanya.

Ibu Siti Balqis, Norizan Said, 47, berkata, pelbagai usaha dilakukan keluarganya dan jiran untuk menghalang anak sulung daripada empat beradik itu ghaib, tetapi apabila tiba waktunya dia tetap hilang.

“Kejadian menimpa anak saya memang aneh. Sejak dua bulan lalu hampir setiap malam dia ghaib dari rumah menyebabkan kami sekeluarga terpaksa berjaga malam,” katanya.

Norizan berkata, apabila ditemui semula, Siti Balqis kebiasaannya berada di lokasi tidak jauh dari rumahnya seperti di atas siling rumah, atas pokok manggis dan terbaru dalam mesin pembancuh simen.

“Pernah sekali dia temui semula di tanah perkuburan Islam kira-kira 10 kilometer dari rumah kami,” katanya sambil memaklumkan keluarganya sudah mendapatkan khidmat bomoh dari Kelantan, Terengganu dan Pahang untuk mengatasi masalah itu, tetapi masih gagal.

Siti Balqis ketika ditanya mengenai kejadian aneh dialaminya berkata, dia sendiri sukar memberi penjelasan dan tidak tahu apa sebenarnya berlaku ke atasnya.

“Setiap kali kejadian berlaku saya tidak sedarkan diri. Apabila sedar, saya dapati diri saya berada di tempat lain, sama ada di atas pokok atau kawasan perkuburan.

“Saya dapat melihat orang mencari saya, tapi saya tak berupaya memanggil mereka. Ketika saya berada di kubur dalam kejadian Ramadan lalu, saya mendengar pelbagai bunyi termasuk suara orang mengaji al-Quran dan menangis,” katanya.
Berita dari Metro ONline
www.tips-fb.com

03 October, 2010

Minda: Guru sebagai cermin keperibadian murid

kali Ni Kita Baca Pasal Aritkel Guru Ni Ye...
DUNIA pendidikan sentiasa menjadi tumpuan semua pihak kerana tunjang utama dalam pemerkasaan pembangunan negara dijana melalui keberkesanan sistem pendidikan. Justeru, kualiti pendidik atau guru menjadi pemangkin kepada usaha membina generasi modal insan bertaraf dunia.
Malah, aspek melahirkan modal insan yang berkualiti itu menjadi agenda teras dalam RMK 9 dan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP). Hal itu menunjukkan betapa seriusnya negara dalam merencanakan barisan pelapis kepemimpinan dan warga kerja yang mampu menjana pembangunan negara ke arah pencapaian Wawasan 2020.
Cikgu yang Mana Budak budak Suka Ye.... yang Comel Ke Atau Yang Sopan

Peranan dan cabaran golongan pendidik pada masa mutakhir ini semakin ‘diasak’ dengan pelbagai isu yang diberikan penekanan dan perhatian wajar. Antaranya ialah gejala kes pelanggaran disiplin seperti ponteng sekolah, kejadian buli khususnya di asrama, biadab terhadap guru, perbuatan vandalisme yang menjijikkan mata memandang, memeras ugut pelajar junior, bergaduh dalam kawasan sekolah dan terbabit dengan aktiviti penyalahgunaan dadah. Semua isu ini perlu ditangani secara berkesan oleh sekolah kerana jika dibiarkan berterusan akan menjadi wabak yang membarah dalam kalangan anak muda kita. Dengan demikian, peranan dan tanggungjawab semua guru mesti menjurus kepada pembinaan sahsiah pelajar yang murni dan bukan setakat menjadi penyampai ilmu pengetahuan saja. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pernah mengatakan, ‘guru bukan saja bertanggungjawab menyampaikan ilmu pengetahuan kepada murid, tetapi bertanggungjawab juga kepada pembentukan peribadi murid iaitu nilai hidup yang dipegang dan budaya yang diterima olehnya.’ (Petikan ucapan beliau pada Sambutan Hari Guru peringkat Kebangsaan di Ipoh pada 16 Mei 2000 ). Jadi, di sini jelas menunjukkan kepada kita memang menjadi tanggungjawab teras seseorang guru itu membentuk jati diri anak muridnya dengan keluhuran budi pekerti yang tinggi dan terpuji.

Sebenarnya, teras utama dalam aspek pendidikan adalah untuk membimbing dan memberi pendidikan akhlak murni. Jadi, dalam apa jua mata pelajaran yang diajar oleh seseorang guru, penerapan nilai murni itu tidak boleh diabaikan. Ini yang dikatakan ‘nilai merentas kurikulum’. Malah, seseorang guru sepatutnya memahami dan menghayati sedalam-dalamnya tafsiran Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang menjadi tunjang kepada sistem pendidikan di negara kita selama ini. FPK antara lain menyatakan, ‘Pendidikan di Malaysia ialah suatu usaha berterusan ke arah mengembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.’ Jika diteliti secara mendalam inti pati FPK itu, memang sudah lengkap dan tepat dalam usaha membina generasi warganegara yang seimbang dan mampu menjana keperkasaan tamadun bangsa serta negara.

Dr Abdullah Sudin Abdul Rahman yang juga Presiden Himpunan Lepasan Institusi Pengajian Tinggi Malaysia (Haluan) menggariskan beberapa peranan yang dipertanggungjawabkan kepada seseorang guru dalam merealisasikan FPK itu. Antaranya ialah guru bertindak sebagai pendakwah. Ini bermaksud guru bukan saja memainkan peranan sebagai pengajar, tetapi seharusnya mendidik anak didiknya dengan nilai akhlak mulia. Guru juga pendidik yang mendidik anak murid secara seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi. Menurut beliau lagi, seseorang guru adalah pemimpin. Ertinya memimpin dan memandu pelajar menjalankan sesuatu tugasan dengan betul dan berkesan. Seterusnya guru adalah pekerja yang mematuhi segala etika profesion ke arah membina anak muridnya menepati acuan sebagaimana yang termaktub dalam FPK. Guru juga boleh dianggap sebagai seorang pengusaha. Dengan itu untuk memenuhi ciri pengusaha yang dinamik, guru perlu mempunyai kemahiran dan sentiasa berupaya berfikir secara inovatif dan kreatif. Contohnya, bagaimana seseorang guru itu berupaya menarik perhatian pelajar agar sentiasa menerapkan disiplin diri yang unggul dan mematuhi ajaran agama. Selain itu, seseorang guru juga mesti bersikap profesional dalam bekerja dengan menunjuk contoh yang baik dan memiliki sahsiah diri yang terpuji. Ini penting kerana guru akan menjadi perhatian pelajar dan akan diikuti. Jangan pula seperti ‘ketam mengajar anaknya berjalan betul.’ Selain itu, menurut Dr Abdullah Sudin, seseorang guru mesti menjadi seorang pengikut yang baik. Ini bermaksud guru itu seharusnya taat dan mematuhi arahan ketua dalam melaksanakan sebarang tugasan dengan bersedia berkorban masa dan tenaga semaksimum boleh. Seterusnya guru juga berperanan sebagai seorang pejuang. Apakah maksud pejuang di sini? Tentulah perjuangan dalam menyempurnakan amanah negara dalam memberi pendidikan kepada anak bangsa dengan semangat waja dan tanpa putus asa. Seseorang pejuang sudah tentu tidak boleh berputus asa apabila berhadapan dengan kesulitan. Begitulah dengan guru. Apapun cabaran dan kekangannya, tugas dan amanah mesti diteruskan dengan efektif. Pejuang juga mesti ikhlas dalam perjuangannya. Demikianlah juga dengan guru, mereka seharusnya ikhlas dalam melaksanakan tugas mendidik anak bangsa. Kata Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni, ‘ciri guru yang cemerlang ialah ikhlas mengajar ilmunya, memiliki tekad yang kuat untuk memberi manfaat yang terbaik untuk anak muridnya dan berusaha kuat menghantarkan mereka pada ketinggian darjat orang yang berilmu.’ Al Imam Al Ghazali pula ada mengatakan: ‘Guru perlu menanamkan niat mereka mengajar demi menyelamatkan anak muridnya daripada kesengsaraan di akhirat kelak.’ Hakikatnya seseorang guru sewajarnya mesti sedar dan insaf bahawa di bahu mereka terletaknya amanah Allah dan harapan negara dalam http://www.blogger.com/img/blank.gifmembina generasi insan yang berwibawa, berintelek tinggi, berakhlak mulia serta bersahsiah ‘towering personality.’ Ingatlah pendidik akan pesanan yang pernah diluahkan oleh Beecher, ‘kanak-kanak adalah umpama simen basah dan setiap orang yang jatuh ke atasnya akan membhttp://www.blogger.com/img/blank.giferi kesan kepadanya.’ Demikian juga guru seharusnya menghayati kata-kata daripada Mann Horace ini, ‘seseorang guru yang mengajar tanpa cuba menimbulkan dan menghidupkan keinginan serta semangat belajar dalam kalangan muridnya seperti orang yang menempa besi yang dingin.’ Selamat mendidik anak bangsa.

>Penulis seorang guru dari Metro Online
www.tips-fb.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kawan-kawan Blogger Paling Aktif Dan Terkini

Post Paling Diminati