Clik When U See an Ads Banner

Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah.

Klik Baner 4 money Fund

MuliaNya Sahabat Ku

Gersang Bumi Tanpa Hujan , Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman , Gersang Jiwa Tanpa Amal .
Photobucket
Dengan Penuh Kesyukuran Ke Hadrat Illahi , Setepak Sireh Kami Hulurkan Untuk Mengundang Semua Kemari , Beras Kunyit Kami Taburi , Air Mawar Di Renjis Wangi , Berkembang Kasih Menabur Budi , Undangan Kami Setulus Hati,, Harap Sudi Datang Merai,, Semoga Allah Memberkati Wassalam Terima Kasih

."Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)

07 April, 2010

Nak buat Somtam Dah Ni ( Jom Kita Beli Bahan-bahannya )

Memang sedap Somtam ni , Korang Mesti nak lagi kalau dah rasa sekali,
saya minat makan Somtam ni , Boleh juga di makan dengan nasi ,
atau makan terus cam tu je....









Bahan-bahan utamanya ,
Buah Betik Yang Muda ( potong buang kulitnya di sagat atau di potong halus memanjang )
Atau Buah Mempelam ( Mangga) Muda juga ( sama juga di sagat atau dipotong memanjang)
Atau Kulit Tembikai ( sama seperti betik dan mempelam cara memotongnya )
( Pilih Ye Nak masukkan yang mana satu atau dua jenis, atau semua pun boleh )
ikut suka hati ye...
kalau satu pun ok gak...








ni Bahan-bahan yang kedua , Ketiga , Keempat,
Kangkung ( di potong cam nak buat sayur ( yg suka cuci bersih je ) yg tak suka mentah celurlah skit ye..
Atau Kacang Panjang, ( dipotong cam nak buat sayur gak )
Atau Caroot ( di sagat atau di potong memanjang )
nak masuk dua bahannya kacang panjang dan caroot pun ok..
atau nak masukan kangkung dengan caroot pun ok...
atau nak masukkan semuanya pun boleh lagi meriah warna warni.
cili tu mesti wajib dah yang tu... agak-agak cili tu ye.. kalau nak pedas lebihkan skit..







ni bahan-bahan yang keLima , Ke Enam,
kacang tu pilih samada nak masukkan gajus atau kacang goreng ( atau dua-dua sekali )
saya suka kacang gajus lemak berkerim dia , ditumbuk kasaq-kasaq skit...
kalau tak dak guna kacang goreng cam biasa la...
boleh juga kita masukkan sotong kering ,
atau udang kering atau boleh juga kita bilis yg lembut tu.(ikan bilis bulu ayam )






ni bahan-bahan yang ke Tujuh, KeLapan, Ke Sembilan, Ke Sepuluh,
Limau nipis mesti nak guna , ( perah ambik airnya )
kalau takda limau nipis limau kasturi pun ok.. lagi sedap la..
bawang putih,nak di tumbuk bersama cili ) bawang merah ( di potong-potong ).
tomato pilih la yg apa jenis pun takpa..
tomato kecik ke, tomato bulat ke, tomato bujur ke, tomato ceri ke, asalkan tomato...















ni bahan-bahan yang ke Sepuluh,
Nam Pla ( Sos Ikan ) , boleh pilih jenis mana yg korang nak ...
beli jer kat kedai berhampiran yg buatan malaysia kalau boleh...
macam2 jenis ada, pilih yg anda suka ,
Nam Pla Siam boleh beli tapi takut was was .. memang takda sijil halal la kan...










ni bahan-bahan yang ke Sebelas Dan Dua Belas ,
garam sikit saja , sebab sos nya dah masin ,
gula boleh guna gula putih...
atau gula kabung kata orang lagi sedap..
sebab gula kabung kita boleh gunakan untuk mengantikan Ajinomoto...

pasni cheq boh resepi dia lak no..
www.tips-fb.com

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kawan-kawan Blogger Paling Aktif Dan Terkini

Post Paling Diminati