Clik When U See an Ads Banner

Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah.

Klik Baner 4 money Fund

Jom Buat Duit

MuliaNya Sahabat Ku

Gersang Bumi Tanpa Hujan , Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman , Gersang Jiwa Tanpa Amal .
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
Dengan Penuh Kesyukuran Ke Hadrat Illahi , Setepak Sireh Kami Hulurkan Untuk Mengundang Semua Kemari , Beras Kunyit Kami Taburi , Air Mawar Di Renjis Wangi , Berkembang Kasih Menabur Budi , Undangan Kami Setulus Hati,, Harap Sudi Datang Merai,, Semoga Allah Memberkati Wassalam Terima Kasih

."Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)

08 April, 2010

Resepi Somtam ( Jom Kita Buat Somtam )



resepi ni guna betik atau mempelam atau kulit tembikai..
Pilih je ye .. atau nak letak mempelam ngan betik pun boleh ..
hehehe kalau tak sedap cuba lagi sampai sedap...

Bahan-bahan ( 4 orang )

1/3 buah betik muda di sagat atau di potong memanjang
1/2 batang lobak merah di sagat memanjang atau di potong memanjang juga
3-4 batang kacang panjang di potong biasa macam nak buat sayur
2- biji buah tomato
1 biji limau nipis
2 ulas bawang besar di potong kasar
2-4 sudu Nam pla ( Sos Ikan ) ikut cita rasa Kalau boleh bermula dengan 2 sudu dulu
3 -4 sudu udang kering / sotong atau ikan bilis yang dah di carik carikan

bahan-bahan untuk ditumbokkan
4-5 biji cili padi kalau elok yg cili dah masak ( kalau nak pedas tambah cili
3-5 ulas bawang putih
10-15 biji kacang gajus atau kacang goreng ( kacang tanah) direbus atau digoreng sekejap
1-3 sudu besar gula pasir atau gula kabung ( ikut cita rasa)
garam secukup rasa


Cara-cara
Buang kulit hijau betik. Potong halus memanjang atau sagat memanjang.
Sama juga dengan lobak merah.
Kacang panjang potong macam nak buat sayur lah kan.
Potong kacang tanah atau gajus lebih kurang 3-4cm. di goreng atau Rebus sekejap.
Sediakan bahan-bahan untuk di tumbuk.
Masukkan cili padi ke dalam lesung tumbuk cili padi tu.
pastu masukkan bawang putih Gesek-gesekkan dengan anak lesung.
Tak payah tumbuk.. biar pecah2 sedikit saja.
kemudian masukkan kacang tanah atau gajus digesek-gesek juga dan semua bahan-bahan lain tadi , udang kering atau sotong , gula, garam sedikit ,
air sos ikan. perasa ikut suka ye .
Pastu gaullah dengan betik , kacang panjang dan lobak merah yang dipotong tadi. Masukkan juga buah tomato yg di potong tadi dan bawang besar .
Siap untuk dimakan.

Resepi ni sesuai juga utk gantikan betik dengan kulit tembikai atau mempelam .

www.tips-fb.com

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kawan-kawan Blogger Paling Aktif Dan Terkini

Post Paling Diminati