Clik When U See an Ads Banner

Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah.

Klik Baner 4 money Fund

MuliaNya Sahabat Ku

Gersang Bumi Tanpa Hujan , Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman , Gersang Jiwa Tanpa Amal .
Photobucket
Dengan Penuh Kesyukuran Ke Hadrat Illahi , Setepak Sireh Kami Hulurkan Untuk Mengundang Semua Kemari , Beras Kunyit Kami Taburi , Air Mawar Di Renjis Wangi , Berkembang Kasih Menabur Budi , Undangan Kami Setulus Hati,, Harap Sudi Datang Merai,, Semoga Allah Memberkati Wassalam Terima Kasih

."Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)

30 May, 2010

cuci mata degan permandangan yang indah dan cantik

hari ini kita cuci mata dan otak dengan permandangan bunga2 yang cantik..... tengok ye ........ subhanallah cantiknya ciptaan Allah






























cantikkan...
www.tips-fb.com

Pokok Yang Mengeluarkan Air Di Bukit Besar!

KUALA TERENGGANU: Bunyinya pelik, tetapi benar apabila sepohon pokok yang dipanggil pokok pait dikalangan penduduk tempatan dekat tanah perkuburan Masjid Bukit Besar, di sini, mengeluarkan air seperti ‘air mata’ sehingga penduduk kampung berebut-rebut mengambil air daripada pokok berkenaan.

Selain itu, pokok yang sudah lima hari mengeluarkan cecair putih berbuih dan manis seakan-akan rasa buah itu turut menarik minat penduduk dari kampung lain untuk merasainya.

Seorang warga emas, Zahara Mohamad, 67, dari Kampung Bukit Besar berkata, pokok itu disedari mengeluarkan air pada hari Sabtu lalu, tetapi ketika itu air yang dikeluarkan pahit dan berbau masam.

“Namun kini air itu sudah manis seakan-akan air nira dan berbau seperti santan.

“Kebiasaannya daun pokok itu dijadikan ubat oleh penduduk kampung, namun khasiat air pokok berkenaan belum diketahui,”katanya.

Azaz Abdul Rahman, 53, dari Kampung Bukit Besar berkata, dia cuba mengambil air itu dan meletakkannya diatas jari sebelum kira-kira sepuluh minit kemudiannya, urat-urat kecil di jarinya timbul.

“Kemungkinan air daripada pokok itu mempunyai khasiatnya tersendiri kerana jika diikutkan, daun pokok itu digunakan penduduk kampung untuk membuat ubat.

Oleh Ahmad Rabiul Zulkifli (HMetro)Izoblog.com
www.tips-fb.com

29 May, 2010

Khazanah Laut Yang Ajaib

Laut memang menyimpan banyak rahsia yang belum terungkap. Hal ini dikarenakan bentangannya yang begitu luas dan kedalamannya yang seakan tak terhingga. Belum semua dapat dieksplorasi secara detail.

Semuanya dengan kuasa dan kehendak Allah...

Konon binatang yang hidup di darat dulunya bernenek moyang bangsa laut. Tapi jangan cuba-cuba membayangkan monyet nenek moyangnya adalah cumi-cumi ya :)

Walaupun sampai detik ini Loch Ness yang merupakan makhluk prasejarah dan pernah di gambarkan penampakannya di danau besar yang terletak di dataran tinggi Skotlandia belum pernah terbukti kebenarannya, tetapi ada mahluk yang tidak kalah anehnya dan peliknya ditemukan terdampar di sebuah pantai suatu wilayah tak bertuan.

Laut memang mengandung sejuta misteri. Salah satunya adalah makhluk laut aneh tak lucu tapi ajaib dan unik berikut ini.

tengok di bawah ni ye...semuanya kuasa Allah.. tiada siapa yang tahu
www.tips-fb.com

28 May, 2010

Khasiat Cuka

Banyak Khasiat Cuka Jom Baca Lepas baca artikel kat bawah ni mesti lagi seronok nak makan makanan yg ade campur ngan cuka. Saya seperti biasa bukanlah peminat cuka. Setahu saya cuka banyak digunakan untuk mengawet seperti buat jeruk dan bahan yg diawet juga bukanlah makanan pilihan saya. Mase kecik2 dulu mmg suke jeruk terutama jeruk betik. Balik sekolah selalu singgah kedai beli jeruk. Suatu hari cikgu bagi tahu tak elok makan jeruk, banyak pengawet nanti jadi bodoh, belajar lambat masuk . Siapa nak jadi bodoh. Sejak hari tu terus tak makan dah.
Nabi Muhammad S.A.W. sangat menggemari cuka, bukan jeruk yek. Kalau kat ukraine ni cuka merupakan sebahagian makanan harian kerana cuka dicampurkan dengan salad. Diet orang barat hari2 makan salad.


Vinegar
Prophet Muhammad liked vinegar. Modern medicine also acknowledge its anti-cough, anti-inflammation and digestive properties
By Dr. Hassan Shamsi Basha

Jabir narrated, “The Messenger of Allah, peace be upon him, took me one day with him to his house. He was served some bread. He asked: `Is there any dip?’ They replied ‘No, only some vinegar.’ He said, ‘Vinegar is a good dip.'

Jabir used to say, “I have loved vinegar since I heard it from Allah’s Prophet”. And Talhah ibn Naf’a said, “I have loved vinegar since I heard it from Jabir.” (Muslim, Abu Dawud, Nasaa’i)
What is Vinegar and Why is it a Good Dip?

07tibbi.gifVinegar is made by fermenting the juice of sweet fruits and grains such as barley, apple and grape. The process of creating vinegar entails fermenting in an aerobic environment (in the presence of oxygen) as opposed to alcoholic fermentation, which is done in an anaerobic environment (in the absence of oxygen). The alcohol in these liquids is oxidized to acetic acid. Vinegar contains 4 per cent or more acetic acid. Its colour and tastes differ depending on its base.

Vinegar contains small amounts of protein and starch. 100g of vinegar has only 16 calories. It also contains sodium, potassium, calcium, magnesium, phosphorous, iron, zinc and chlorine but it has no vitamins.

Ibn Seena (died 1037 CE) wrote in his famous book Al-Qanoon fit Tibb (the Canon of Medicine), that vinegar is a powerful clotting agent. If poured on an external wound, it will stop the bleeding and prevent swelling. It aids digestion and is an expectorant. It helps with felons (inflammation of the tissues of a finger or toe) and carbuncles (a kind of skin inflammation). It acts quickly on burns. When mixed with old and applied to the head, it helps with headaches caused by heat. It strengthens gums. It is an appetizer and aids digestion.
Vinegar is treating External Injuries

The Martin-Dale Encyclopedia of Pharmaceuticals 1989 indicated that vinegar has many beneficial uses. Some are :

1.To treat poisoning by alkaline (non-acidic) substances.
2.To help reduce fevers by applying a cold pad to the forehead which is soaked with vinegar and water.
3.To cure ‘black hairy tongue.’ a disease caused due to intake of antibiotics like penicillin, tetracycline by using vinegar once or twice daily for a week.
4.To soothe pain caused by rheumatoid arthritis by applying a pad soaked with vinegar and water to painful joints.
5.To treat bee and jellyfish stings by applying a mixture of equal amounts of salt and vinegar to the sting, relieving the pain and preventing inflammation.

Cider Vinegar
Professor John B.Yudkin wrote in the 1986 edition of the Penguin Encyclopedia of Nutrition that Cider vinegar is known for its ability to cure several diseases. It helps in treating joint pain, rhinitis (inflammation of the nose), asthma and gastric disorders and is helps in losing weight.”

Slight cases of diarrhoea are a way by which the body gets rid of harmful substances that enter the digestive system. The 1989 edition of Dr. Micheal Sharon’s book, Complete Nutrition, stated that vinegar aids in treating diarrhoea. It should be taken as one to two tea spoons of vinegar in a glass of boiled or mineral water several times a day.
Anti-Microbial

Complete Nutrition also states. “Vinegar performs the role of disinfectant for the intestines. Some people advise it to be used for gargle for the mouth and throat. It disinfects the inside of the mouth from germs. The usual dosage for gargle is to mix one to three tea spoons of cider vinegar in a glass of water, in morning and at night.”

Dr. Sharon ends his argument about cider vinegar by saying: “We always have to remember that cider vinegar will not have the same effect on everyone. Some may benefit from it and some may not. Very few people may be allergic to vinegar. Nevertheless vinegar is beneficial for the majority of people.

Did’nt the Prophet (Pbuh) say, “Vinegar is a good dip.”
www.tips-fb.com

27 May, 2010

Berkhasiatnya Taugeh ...

Hari Ni Kita Baca Pasal Taugeh ye.. Amat Berkhasiat rupanya... jom jom baca..pasni mesti korang p market beli Taugeh.. mesti nye..hehe

Menu tauge untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.

Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine) , sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang
(osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau “lemak jahat” LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya. Harganya pun sangat murah :)

Jangan lupa kalau kepasar malam ke, ke market ke .. beli la taugeh...
www.tips-fb.com

26 May, 2010

Saya Menjadi Penerima Award Ciptaan eddyBoyz86 Yang Sangat Creative

Dengan bangganya saya mengumumkan bahawa saya telah terpilih untuk menerima sebuah Award yang sangat creative ciptaan Eddyboyz86 yang begitu sesuai dengan namanya juga iaitu AWARD CREATIVE BLOGGER , dan mempunyai pengertian serta makna yang tersendiri dan unik ini. saya di kenhendaki oleh eddyboy86 supaya kongsikan Award yang boleh bergerak ini bersama 5 orang , yang benar benar layak menerimanya. ( Rasa Cam Terima Grammy Award Lak Ni )

terima kasih daun keladi ye eddyboyz, semoga Allah bersama anda dalam setiap pekerjaan yang anda lakukan.
Di bawah ini ada kenyataan dan kelahiran ciptaannya award ni,
TAHNIAH!!!!!
Tarikh AWARD ini tercipta : 05 - 05 - 2010 / 3pagi :
Tarikh RASMI di sebarkan : 08 - 05 - 2010 / 3ptg :

:: PENGRERTIAN BERKENAAN AWARD INI ::
PENCIL yang besar
Menunjukkan kesenian yang begitu peka terhadap blog anda dan mencerminkan sesuatu nilai penghasilan.
FILEM bergerak tanpa henti
Menunjukkan AWARD ini di FOWARD kepada bloggerist yang betul-betul layak menerima.
LOGO bulat berkelip-kelip
jika di perhatikan betul-betul, ia adalah manusia yang berkepalakan monitor komputer. ini membawa maksud anda adalah seorang yang begitu bijak menguasai dunia alam maya ke globalisasi.

Untuk maklum balas penerima AWARD ini, ikhlaskan hati untuk membuat entri/posting berkenaan AWARD ini dengan kreatif dan penuh estatik beserta FOWARD kepada 5 orang yang betul - betul layak menerima AWARD ini. anda juga boleh meletakkan AWARD ini di side bar atau dimana - mana yang bersesuaian. tinggalkan comment untuk ucapan manis anda.
-THE END-
dah baca ye mengenai Award ini oleh tuan punya , dan penciptanya yang sangat creative . memang tuan empunya blog ni amat creative , dan bagi saya dia seorang gineus , kerana mempunyai kreativiti yang amat tajam dalam ciptaan award ni, semoga beliau akan terus aktif , serta akan mengeluarkan idea-idea yang bernas dimasa yang akan datang, semoga Allah bersamanya dalam ciptaannya , kita memberi sokongan serta menyuntik semangat supaya kawan kita ni terus aktif ye.. Isyaallah ...
Pesanan saya sebagai seorang kakak kepada adik eddyboyz setiap pekerjaan mulakan dengan nama Allah , berkesudahannya juga dengan syukurlah kepada Allah. semoga dengan ini anda berkeyakinan didalam setiap ciptaan dan pekerjaan yang anda akan lalukan. teruskanlah aktif selamanya ...Insyaallaah...

di bawah ni saya ada 5 nama kawan-kawan yang terpilih...
fikir punya fikir , siasat punya siasat, sesuailah agaknya... yang terpilih ni ye , yang lain sabar ye insyaallah lain kali mungkin rezeki anda, jangan kecil hati atau ambik hati ye..puas saya berjalan hari ni ..cari pemenang..dari pagi hingga kemalam inilah orang2 yg saya pilih...
harap2 eddy setuju dengan keputusan saya ini ye..
anda yang terpilih...
1. Fitri Fitrah Selamanya
2. Aku Anak Pahang
3. Qelissa BB On The Blog
4. Hasmul Fahrin
5. Art Fever Grafiq Hafizsidah

Kepada sahabat yang namanya terpilih tu... sudilah terima award ni..dengan senang hati ye.. ni lah Award Ciptaan .. Eddyboyz86 yang memang creative...

Sila Copy Link Dibawah Untuk Award Blogger Creative Ni Ye

Photobucket
Dan Sebagai Saguhati nya Kepada Sahabat Yang Telah Di pilih ..Sila Copy Xchange Link Saya Di Bawah Ni ye ...Dan Sematlah Sebagai Terima kasih saya kepada anda di laman blog anda.. terima kasih daun keladi ye..
semoga anda berbahagia dengan Award ni.. Dan Jangan Lupa Ikut Peraturannya ye.. adakan sedikit cerita.. pastu kongsikan dengan 5 org yg paling layak ye.. jangan lupa ceritakan Award ni di cipta dan dihadiahkan oleh Eddyboyz86 ye.. ni link ciptaannya tu http://eddyboyz86.blogspot.com/2010/05/award-creative-blogger-aka-eddyboyz86.html
Ziarah , menziarah dan persahabatan diantara pemblogger menjalin kan Ukhwah...
www.tips-fb.com

25 May, 2010

Petua Kecantikan Semulajadi

Ari ni rasa nak letak petua pulak....
mula ngan 2 petua ni ye.... hehehe

Petua Cepat Dipinang (Ringan Jodoh)

Hendaklah dibacakan Surah Yusuf pada sebekas air yang bersih sebanyak 3 kali pada malam Jumaat. Air itu hendaklah dimandikan tiga pagi berturut-turut dan diminum 7 kali setiap hari selama tiga hari berturut-turut.

Dan Penawar Resdung
Petua yang paling mudah dan berkesan ialah dengan mengamalkan menyedut air ke dalam hidung (seperti sebelum kita ber wuduk).Kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati. Buatlah berulang-ulang kali sehingga selesai kedua-duanya. Selepas itu basuhlah muka dengan bersih. Lakukan ini setiap kali setelah sampai ke satu-satu destinasi, baik ke pejabat, bersantai, beriadah atau pulang ke rumah malah ke mana saja. Kesannya sungguh menakjubkan.
www.tips-fb.com

22 May, 2010

DADIH DARI SUSU PEKAT MANIS

Dah lama tak letak resepi... ni ada resepi dadih yang sedap...nyum nyum....

Projek percubaan buat dadih mengunakan susu pekat manis pulak ,
hasilnya wowwwwwwwwwww sungguh menakjubkan menjadi tu....
dan rasanya lebih lembut dari resepi guna susu tepung .


Bahan-bahannya

2 1/2 liter air
2 sudu serbuk agar-agar
1 tin susu pekat manis = 505grm
buah-buahan dlm tin - optional ajee
secubit garam

caranya sempoi ajee
jerang air + susu pekat manis + serbuk agar2
masak hingga mendidih
masukkan buah dlm tin - jika suka
masukkan dlm bekas kecik2 dan sejukkan...

Note : rasanya resepi nie lagi mudah ,murah dan sempoiiiiiiii
Ok sesiapa nak oder jangan malu2 ya

cuba no jangan tak cuba...sedap nii...

bahan resepi dari
www.tips-fb.com

21 May, 2010

Today is a special day for me

Today Is My Birtday ...
PhotobucketPhotobucket
Happy Birthday to me
Happy Birthday to me
Happy Birthday to me

Photobucket
Bismillahhirrahmanirrahimmmmm....
Ya Allah , KauLah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang , Yang Memberi Kehidupan ku Sehingga Di waktu Ini, Masih Berada Didalam Dunia fana ini, Alhamdulillah , Semoga di Panjang Usia Ku Ya Allah, Berikan Kebahagiaan Kepadaku didunia dan di akhirat, Panjangkan jodoh ku, Tambahkan lah Imanku, Murahkanlah Rezekiku, Permudahkanlah segala urusanku. Lindungilah kami Ya Allah dari Sifat-sifat kejam,dengki Kianat, Fitnah manusia atau makluk halus, atau segala jin syaitan, Jauhkanlah kami juga Ya Allah dari fitnah dajal. Dengan kebesaranmu, Kemuliaanmu Ku Mohon Padamu Ya Allah Ringankanlah Kami Dari Beban Fitnah , hasad dengki ,Yang Kami tanggung ini, berikan hidayah kepadanya, Walhamdullillahi Robbil "alaminnn ..

Semakin bertambah Usia Ku rupanya..bertambah dewasa lagi dengan hari yang berjalan begitu pantas sekali..apa lagi yang bertambah...

Ya Allah Semoga Bertambah Imanku..
Ya Allah Semoga Bertambah Akalku...
Ya Allah Semoga Bertambah Ilmuku....
Ya Allah Semoga Bertambah Rezekiku...
Ya ALlah Semoga Bertambah Ibadat ku kepadamu .....

Ya Allah Semoga Kau Tambah Kekuatanku , Keimananku, Kecekalanku, Kecerdikanku , Keilmuanku , Akalku Yang Sempurna , Bagi Menghadapi Dugaan Demi Dugaan Di hari Mendatang ini ....Aminnn...

"Hasbu Nallahhu Wani'kmal Wakil Wala Haula Quata Illabillahi 'aaliyilazdhimmm"
Cukuplah Allah Menjadi Wakil Kami Yang Sebaik-baiknya Tidak Ada Sebaik-sebaiknya, Tidak Ada Daya Dan Kekuatan Melainkan Daya dan Kekuatan Allah Yang Maha Tinggi Dan Maha Besar.

www.tips-fb.com

20 May, 2010

Imam Abu Hamid Al-Ghazali

Ingin Kongsi Ilmu Dengan Anda Semua ..
Mengenai Imam Abu Hamid Al-Ghazali ( Imam Ghazali ) sangat terkenal dan sangat dihirmati bukan hanya di kalangan orang-orang atau Umat Islam Sahaja, tetapi juga dihormati dan disegani oleh orang-orang diluar Islam . Beliau memperolehi Derajat yang Mulia dan tinggi sehingga beliau di beri Julukan Hujjatul Islam. Sebaiknya bagi kaum muslimin mengikut jejak-jejak beliau dalam mengamalkan Auradnya yang sangat besar faedahnya yaitu untuk mencapai Derajat yang Mulia di sini Allah S.W.T .

Aurad Yang Dibacakan Beliau Pada Setiap Hari Adalah Seperti Berikut :-
1. Hari Jumaat : Ya Allah ....... Sebanyak 1000 x
2. Hari Sabtu : Laa ilaaha illallah ..... 1000 x
3. Hari Ahad : Ya Hayyu Yaa Qayyuumu ... 1000 x
4. Hari Isnin : Laa HauLa Wa Laa Quwwata illa Billaahil 'aliyyil'Adhim ... 1000 x
5. Hari Selasa : Shallalllah "alaa Muhammad .. 1000 x
6. Hari Rabu : Astaghfirullaahal 'adhiimm ... 1000 x
7. Hari Khamis : Subhaanallahil 'Adhiiimi Wa Bihamdihi .... 1000 x

Buat lah Amalan ini Dengan Ikhlas Seikhlasnya Demi Kerana Allaah..
Semoga Wirid-wirid anda akan diberkati Allaah Subhawataala ..

Yang baik itu dari Allah.. Yang tak baik itu adalah dari hambanya yang lemah ini .. mohon maaf jika ada kesilapan .. Wallahhulalam..
www.tips-fb.com

19 May, 2010

10 Rahasia Cinta










10 Rahasia Cinta

1. Kekuatan berpikir
Cinta bermula dari pikiran kita. Berpikir tentang pasangan ideal yang ingin kamu kenali akan membantu kamu mengenali dia, ketika kamu akhirnya bertemu dengan orang yang tepat tersebut.

2. Kekuatan untuk menghormati
Kamu tidak mampu mencintai seseorang atau apa saja kalau kamu tidak menghormati mereka. Orang pertama yang patut kamu hormati ialah dirimu sendiri. Untuk mulai menghormati diri sendiri, kita patut bertanya pada diri sendiri “apa yang aku hormati dalam diriku?”. Untuk mendapat perasaan hormat dari orang lain, bahkan dari orang yang kamu tidak suka, kita patut bertanya pada diri sendiri.”apa yang aku hormati dalam diri mereka?”.

3. Kekuatan untuk memberi
Jika kamu mau menerima cinta, kamu harus mampu memberikannya terlebih dahulu. Makin banyak cinta kamu beri, makin banyak yang akan kamu terima. Mencintai sama ertinya dengan memberi cinta tulus pada dirimu sendiri. Belajarlah untuk melakukan berbagai macam kebaikan. Formula rahasia untuk meciptakan hubungan yang ceria, penuh cinta, dan abadi adalah dengan selalu berpikir “Apa yang dapat aku beri?”dan bukan Apa yang akan aku dapat?”.

4. Kekuatan persahabatan
Untuk mencari cinta sejati,kamu mesti mencari sahabat sejatiterlebih dahulu. Cinta bukan bererti mata kalian saling berpandangan, tapi lebih bererti bersama - sama melihat ke satu tujuan. Untuk mencintai seseorang seutuhnya, kamu harus mencintai keperibadiannya, bukan fizikalnya.Persahabatan adalah tanah dimana benih cinta dapat tumbuh. Jika kamu ingin membawa cinta ke suatu hubungan, kamu harus menciptakan persahabatan terlebih dahulu.

5. Kekuatan dari sentuhan
Sentuhan adalah salah satu ekspresi cinta yang paling kuat, menghancurkan dinding pemisah dan menyatukan suatu hubungan. Sentuhan membuat kita lebih dapat merasakan getaran cinta yang sebenarnya.

6. Kekuatan untuk melepaskan
“Jika kamu mencintai seseorang, bebaskanlah dia. Jika dia kembali kepadamu, maka dia adalah milikmu. Jika tidak, maka dia tidak akan pernah jadi milikmu”. Bahkan dalam hubungan percintaan, seseorang perlukan ruang untuk dirinya sendiri. Jika kita mau belajar untuk mencintai, pertama kita harus belajar untuk memaafkan dan melupakan masa lalu yang buruk serta kedukaan hati kita. Mencintai bererti melepaskan rasa takut, curiga, dan ego. “Hari ini aku melepaskan semua rasa takutku, masa lalu tidak akan dapat mempengaruhiku- hari ini adalah lembaran baru bagi hidupku”.

7. Kekuatan dalam komunikasi
Ketika kita belajar untuk berkomunikasi secara terbuka dan jujur, hidup lalu berubah. Mencintai seseorang bererti berkomunikasi dengannya. Biarkan orang yang kamu cintai tahu bahawa kamu mencintai dan menghargainya. Jangan pernah takut untuk mengucapkan 3 kata sakral : “Aku cinta kamu”. Jangan pernah melewatkan kesempatan untuk mengucapkan itu kepadanya. Selalu tinggalkan orang yang kamu cintai dengan kata - kata mesra, kerana ia mungkin boleh jadi hari terakhir kamu melihatnya. Contohnya, jika kamu akan mati tapi diberi kesempatan untuk menelepon orang yang kamu cinta, siapa yang akan kamu telepon, apa yang akan kamu katakan dan sekarang kenapa kamu menunggu?

8. Kekuatan dari komitmen
Jika kamu ingin mendapatkan cinta yang berlimpah, kamu harus mampu menciptakan komitmen, dan komitmen tersebut akan tercermin dalam pikiran dan tindakanmu. Komitmen adalah ujian cinta yang sejati. Jika kamu ingin memiliki hubungan yang penuh cinta, kamu harus setia dengan hubunganmu itu. Ketika kamu terikat komitmen pada seseorang, berhenti mencintainya bukan merupakan pilihan. Komitmenlah yang membedakan antara hubungan yang mudah hancur, dengan hubungan yang kuat.

9. Kekuatan semangat.
Semangat, membakar cinta dan membiarkan cinta tetap hidup. Semangat yang terus berkobar, bukan hanya datang dari daya tarik fisik, tapi datang dari komitmen yang dalam, kemauan, dan rasa saling tertarik. Semangat dapat diciptakan kembali dengan cara membayangkan saat indah di masa lalu dengannya. Spontan dan kejutan dapat menciptakan semangat cinta. Pokok dari cinta dan kegembiraan selalu sama yang harus kita lakukan adalah mengisi hari - hari kita dengan penuh semangat..

10. Kekuatan dari rasa percaya
Rasa percaya selalu menjadi komponen penting dalam suatu hubungan.Tanpa rasa percaya, seseorang bisa menjadi curiga, cemas, dan takutdan orang lain akan merasa terperangkap dan secara emosional menjaditertekan. Kamu tidak boleh mencintai seseorang secara utuh sehinggalah kamu mempercayainya secara utuh pula. Bersikaplah seakan - akan hubunganmu dengan orang yang kamu cintai tidak akan berakhir. Salah satu cara untuk mengetahui apakah seseorang itu benar - benar untuk kamu, tanyakanlah pada dirimu sendiri “Apakah aku benar - benar mempercayainya sepenuh hati ?” jika jawabannya adalah “tidak”, maka kamu harus berpikir dengan mendalam sebelum kamu membuat komitmen yang lebih jauh dengannya.
www.tips-fb.com

16 May, 2010

Adab Dan Doa Ketika Memasak Di Dapur












Saya nak kongsikan satu Ilmu yang Amat Menafaat Kepada Kita pabila hendak mula memasak di dapur, tak kisahlah lelaki ke perempuan ke... bila nak masak je boleh baca.. bukan apa .. ni adalah untuk nak elakkan dari hantu syaitan menganggu makanan yang kita hendak masak atau sedang dimasak, dan yang sudah dimasak.

lepas dapat ilmu ni... anda praktikkan ye.. demi kebaikan .. untuk masa kini dan kesihatan kita di masa depan. semoga dengan amalan ni apa yang kita masak tu akan bersih dan suci dan dilindungi Allah dari benda-benda ghaib dan penyakit-penyakit yang pelik2 . Insyaallah...

Doa Dan Adab-Adabnya :

1. DOA MASUK DAPUR .
RABBA ATINA MIN LADUN KARAHMAH WAHAYAKLANA MIAMRINA RASYADA 3X

2. DOA WAKTU SUKAT BERAS :
ALHAMDULILLAH HILAZI ATAMANA MILJUK 3X

3. DOA BUKA PERIUK :
ALLAHHUMMA BARIKLANA FIHI QAIRI MINHU 3X

4. DOA WAKTU MEMASAK , KACAU MAKANAN KITA IKUT LAWAN JAM OK..
LAISALAHA MINDU NILLAHI KASYIFAH 3X

5. DOA DI MASA KITA POTONG SAYUR SAYURAN DAN BUAH BUAHHAN :
FAZABAHUHA WAMAKADU YAF ALUNN 3X

6. DOA KETIKA MELETAKKAN PERIUK ATAU KUALI DI ATAS DAPUR :
FASAYAKFIKAHUMULLAHHU WAHUWASSAMI UL ALIMMM 3X

7. DOA SIMPAN BERAS :
WATAR ZUQUMAN TASYAA U BIQAIRI HISABB 3X

8. DOA UNTUK SEDAPKAN MAKANAN :
ALLAH HUMMASYALLI AALA SYAIYIDINA MUHAMMAD 3X
ASTAGFIRULLAH HAL AZIMMM 3X

9. TUDUNGKAN KEPALA ANDA BILA MEMASAK ELAKKAN RAMBUT BERGUGURAN :
JAGA KEBERSIHAN DIRI , CUCIKAN KUKU DAN TANGAN SEBELUM MULA MEMASAK. AGAR ORANG YANG MAKAN TIDAK RASA MELOYA TEKAKNYA.

DAKWAHKAN ... SAYA TIDAK BOLEH SEDAPKAN MAKANAN ANDA .. YANG BAGI SEDAP HANYA LAH ALLAH SUBHA WAATAALA .. WALLAHHUALAM...

PRAKTIKAN YE... mana tahu lepas ni anda akan jaadi tukang masak PRO .. HEHEHE
www.tips-fb.com

14 May, 2010

Berkat 7 Kalimah ALLAH

Sabda Rasulullah S.A.W : “Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih laut”

7 Kalimah ALLAH:

1. Mengucap “Bismillah” pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap ” Alhamdulillah” pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap “Astaghfirullah” jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.
4. Mengucap ” Insya-Allah” jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap “La haula wala kuwwata illa billah” jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap “inna lillahi wa inna ilaihi rajiun” jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap “La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah ” sepanjang siang dan malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.

Dari tafsir Hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat. …
mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu… mudah-mudahan jadi biasa,karena sudah terbiasa.

Sekarang anda mempunyai 2 pilihan :

1. Biarkan tulisan ini tetap dalam blog saya atau sebarkan. Insya-Allah tidak akan ada sesuatu yang terjadi pada diri anda.
2. Forward tulisan ini ke sejumlah orang yang anda kenal dan Insya-Allah
ridha Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang yang Anda kirim.

assalaamu’alaikum.
www.tips-fb.com

12 May, 2010

Rahsia Di Dalam Solat



Ini lah dia Rahsia Bacaan dan tertib peradapan kita didalam solat..
mesti kita nak tau juga sebab khasiat kita solat mengikut tertib peradapan yang Kita lakukan didalam solat kan ..

baca ni ... sebenar ada rahsia yang perlu kita ambik tahu ...

1. Niat Sembahyang - Sebenarnya demi untuk memelihara taubat kita dari dunia dan akhirat
2. Berdiri Betul - Fadilatnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita didalam kubor
3. Takbir - Ratul Ikhram - Sebagai pelita yang menerangi kita didalam kubor
4. Fatihah - Sebagai Pakaian kita yang indah-indah di dalam kubor
5. Rukuq - Sebagai tikar kita didalam kubur
6. i'tidal - Akan memberi air dari telaga Alkautsar ketika didalam kubur ( telaga dari dalam syurga).
7. Sujud - Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM
8. duduk Antara 2 Sujud - Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubor
9. Duduk Antar 2 Sujud Akhir - Menjadi kenderaan kita ketika di padang Masyar.
10.Tahiyat Akhir - Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukan oleh mungkar nangkir di dalam Kubor.
11.Selawat Nabi - Sebagai pendinding api neraka didalam kubor
12.Salam- memeliharakan kita didalam kubor
13.Tertib - Akan Pertemuan kita dengan Allah Subhawataala ...
Dari Abdullah Bin Amr R.A ... Rasullah S.A.W bersabda :
Senarai diatas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat( Penghulu Hari ) .


Solat tu.. biar betul... jgn dok ingat macam2 masa solat.. tengok cam kartun kat bawah ni..


www.tips-fb.com

Taq By Shidah Lembu gumok ngan Ukhwah Award

yahooooo aaaah..!! dpt award n dpt lembu..(Lembu gumok oooooo) hihi..


ya....ini dia..award dr Miss fatin ...kepada Miss sidah
pastu kan miss sidah bagi lak kat cheq Syifa Rosli time kasihdaun keladi ye sidah...
cntik award ni...dan lembu tu cheq nak simpan nak buat kenduri Korban nanti..
nanti korang mai ramai-ramai no...memeriahkan lagi majlis dan perabihkan daging lembu gumok ni... hehehehe :) :) :) :)


dah terima Lombu gumok ni...kena lah ikut syarat-syaratnya pulak dohh...
macam org nak masuk pinang je bunyi syaratnya tu.. :) :)

syarat2 nyo..

1..thx n link da person dat give u da cow...

2..give diz `saka`(ler...lembu ni kire saka ke...) to any 10 active blogger ..

ye..hadirin sekalian..trima la saka ni...bela lombu ni elok2 ye..
pastu korang nak buat korban ka? nak kenduri kahwin ke? korang punya pasai la no..
kalau tak cukup lembu sekor tu...
korang bawa ja lori p ..kutip kat tepi jalan-jalan tu ke atau kat tepi higway ke..
tuan dia tak tau tang mana...gumok=gumok gak... bawa lori besaq skit..
leh muat banyak ekor skit ... hehehehehe


ni nama orang2 bertuah tu....

1. Sweet Flora Blog
2. Lyn Hamzah All About Us
3. Fitri Fitrah Selamanya
4. Ayub Khalid The Lost Spirit
5. Abu Lokman Apa Khabar org Kg
6. Milion Dolar Guy
7. Asrafi Satu Permulaan
8. EskremGoreng
9. Bie Azreena
10. Miss Tueratora

pastu terima dengan hati yang ikhlas .... lembu gumok ni...

3. Bagi tau diorang ni yang diorang dapat wasiat dari orang kaya kg sepening lalat...
okeh...attention everyone..lombu ni den dapat wasiat dr org kaya kg si fening lalat..
(adey..perlu mention ka...) shidah kata...sebab kat saya dia yang kasi...

4. Cerita 3 perkara apa yg anda selalu buat sambil tgk tv.

1. tengok tv sambil memblog
2. tengok tv sambil makan
3. tengok tv sambil berniaga ( hehehehe )

5. Bagitau 3 makanan pelik yg pernah anda makan:

1. Oblong ( nama Pelik Makan Sedap ) bapa burger
2. Badak Berendam ( peliknya nama Tapi Makan Sedap gak )
3. Pulut Dakap ( Pelik Je nama tapi luar pulut intinya pisang ) hehehe pulut dakap pisang rupanya ...

6. Cuba bagitau berapa orang dah kawan anda kat FACEBOOK
Face Book ellekkkk... taraaa buat laa....

7. Feveret soalan ni.....camner korang berjumpa spouse korang or pakwe or makwe...
dah dok pun depan tenet... apalagi jumpa pun depan tenet gak, dating pun depan tenet gak, pastu jodoh pun ada kat depan tenet la juga hehehehe.......

sekian..abis dah soklan dia....
pastu korang yang dah ambik lombu tu ...cheq hadiahkan lah cenderahati ..sebagai folower cheq anbik no....ini semua hanya suka2 demi merapatkan salitulrahim antara kawan2 dialam maya ni...tiada apa yg lebih dari itu...

Photobucket
lepas tu korang letaklah di hall blog korang ye.. yq
www.tips-fb.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kawan-kawan Blogger Paling Aktif Dan Terkini

Post Paling Diminati