Clik When U See an Ads Banner

Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah,Lai Salaha Minnduu Nilla Hii Kaasyifah.

Klik Baner 4 money Fund

MuliaNya Sahabat Ku

Gersang Bumi Tanpa Hujan , Gersang Minda Tanpa Ilmu,
Gersang Hati Tanpa Iman , Gersang Jiwa Tanpa Amal .
Photobucket
Dengan Penuh Kesyukuran Ke Hadrat Illahi , Setepak Sireh Kami Hulurkan Untuk Mengundang Semua Kemari , Beras Kunyit Kami Taburi , Air Mawar Di Renjis Wangi , Berkembang Kasih Menabur Budi , Undangan Kami Setulus Hati,, Harap Sudi Datang Merai,, Semoga Allah Memberkati Wassalam Terima Kasih

."Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW)"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)

11 April, 2011

Telur Ayam Tiruan | Cara Membuat dan Membezakannya !

Awas! Telur Tiruan!!!!! Tuan-tuan dan puan-puan,

Baru-baru ini saya menerima satu email tentang telur ayam tiruan yang diperbuat dari bahan kimia yang boleh membahayakan kesihatan.

Setakat ini kesahihannya belum lagi diperolehi. Namun, sebagai pengguna, kita sepatutnya mengambil langkah berjaga-jaga agar kita tidak tertipu oleh pihak-pihak yang hanya mementingkan keuntungan.

Berita di TV3 mengatakan tiada Telur Ayam Tiruan di Malaysia, tapi apa-apa pun kita kena berjaga-jaga juga, kerana perkara ni dah lama, dan kita baru saja dapat berita pasal perkara ini.
MANUFACTURING FAKE EGGS

In China there are fake schools and classes that teach a variety of blatant fraud technology, even eggs can be modulated by chemical materials, but also be able to fry cook, is currently the most popular False course.

di bawah ni ada cara pembuatannya tu... di petik dari web sesaorang
Kalau tak kerana berita hangat pasal telur tiruan hari nie. Sampai kesudah, saya tak tahu .. telur ayam pun boleh diciplak. Ingatkan barang-barang elektronik je. Nie tak .. telur ayam pun kena jugak. Tak sangka betul !

Rupa telur ayam sebenar dengan telur ayam tiruan. Memang nampak berbeza.

Tadi .. search kat Google. Rupa-rupanya .. pengeluaran telur ayan tiruan nie memang dah lama. Paling lama yang saya dapat kesan .. tahun 2008. Huh ! .. memang lama. Cuma sekarang nie je mula dikesan memasuki pasaran Malaysia.

Kenapa telur tiruan dicipta?
Sebabnya .. satu je ! Wang ! Menurut dari apa yang saya baca. Nak buat telur tiruan nie. Harganya lebih murah berbanding harga pasaran semasa. Kalau dalam Yuan .. nak buat satu telur nie. Cuma 0.55 Yuan/kg berbanding 5.6 Yuan/kg untuk telur sebenar. Jadi nak jimat kos .. jalannya mudah je. Buat yang tiruan.

Macam mana telur ayam tisuan dibuat ?
Nak tahu .. korang tengok gambar-gambar kat dibawah nie.
Bahan-bahannya; calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan lain-lain lagi bahan kimia yang diperlukan.


Bahan telur kuning diisi kedalam 2/3 bahan acuan bersama-sama calsium chlorida, dan pewarna.

Cecair "telur kuning" dimasukkan pada cetakan bulat
Lapisan luar telur kuning terbentuk
Lapisan luar disaluti dengan lilin dan calcium carbonate. Proses ini diulang beberapa kali sehingga lapisan luar terbentuk dan menebal.
Setelah siap .. telur tersebut dibiarkan kering bagi mengeraskan kulit dilapisan luar. Dah siap


Perbezaan telur ayam tiruan dengan yang sebenar ?
Telur ayam tiruan .. kalau digoreng seperti gambar dibawah. Gelembung-gelembung kecil akan kelihatan disekelilingnya. Selain itu .. rasanya pun lain. Lebih sedap dari biasa ! Kulit telur ayam pula .. lebih senang dipecahkan. Tapi .. nak check .. macam mana ye ?

Ciri-ciri lain .. telur ayam tiruan nie lebih besar dari biasa, tidak berbau, berkilat dan kasar.
Pendapat saya !
Emm .. susah jugak nak kesan telur tiruan nie. Sebabnya .. kadang-kadang .. memang ada telur ayam yang bersaiz besar (telur kembar) ! Kalau tengok gambar telur tiruan kat dengan yang sebenar kat atas sekali tu pula. Saiznya lebih kurang sama je dengan yang sebenar.http://www.blogger.com/img/blank.gif

Kulit telur berkilat dan kasar .. tu dah biasa. Memang telur ayam sebenar kadang-kadang kasar dan berkilat. Lebih-lebih lagi .. yang dah melalui proses “pengeraman” (telur ayam kampung). Nak bau pula .. tak kan masa nak beli tu nak kena cium satu-satu. Kulit telur .. mana la ada bau. Lain la kalau cium kulit durian. Huhuhu .. makin keliru jadinya.

Sumber Rujukan: Telur Ayam Tiruan | Cara Membuat dan Membezakannya ! | anastasyea.com

Berhati hatilah sahabat, jangan kita terperdaya dengan ketamakan mereka-mereka ini, bacalah doa pelindung diri , agar kita terlindung dari sebarang bahaya dan kejahatan manusia-manusia serakah ni... bismillahhillazzi laayadurru maashmihii syaiiuun filardi walafissamaa iewahiwal samieullalimmm 3 x , 7x jika nak keluar rumah
www.tips-fb.com

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kawan-kawan Blogger Paling Aktif Dan Terkini

Post Paling Diminati